Πατήστε το πλήκτρο "Enter" για να μεταβείτε στο περιεχόμενο

Ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, αλλά οι τιμές αγαθών παραμένουν υψηλές


Του Νίκου Σακελλαρίου, συνεργάτη του Taxheaven

Ο πληθωρισμός πέφτει στην Ευρωζώνη και οι μηχανές των οικονομιών ζεσταίνονται. Με μία θετική συγκυρία ξεκινούν οι ευρωπαϊκές οικονομίες το 2023. Ο πληθωρισμός της Γερμανίας τον Δεκέμβριο υποχώρησε στο 6,5% ενώ σήμερα η Γαλλία ανακοίνωσε και αυτή μείωση πληθωρισμού στο 5,9% τον Δεκέμβριο. Η Γαλλία είχε τον 2022 το χαμηλότερο πληθωρισμό ανάμεσα σε όλα τα κράτη της Ευρωζώνης και η υποχώρηση του πληθωρισμού Δεκεμβρίου στο 5,9% ουσιαστικά επαναφέρει τον πληθωρισμό της σε επίπεδα προ πολέμου Ουκρανίας. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ο πληθωρισμός Δεκεμβρίου αναμένεται να αποκλιμακωθεί και αυτός κοντά στο 8%. Σαφέστατα δεν είναι μικρός αλλά είναι ελεγχόμενος σε σχέση με το 12% που είχε φτάσει τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο. Η μείωση σε παγκόσμιο επίπεδο του πληθωρισμού οφείλεται κυρίως στη μεγάλη υποχώρηση των τιμών πετρελαίου. Ενδεικτικά την προηγούμενη εβδομάδα είδαμε το brent να υποχωρεί, συγκυριακά, κάτω από τα 80 δολάρια/βαρέλι, ενώ αποκλιμακώνονται και οι τιμές των πρώτων υλών.

Να κατέβουν μέχρι και 10% οι τιμές των αγαθών στα σούπερ μάρκετς και οι πρώτες ύλες στις βιομηχανίες

Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού θα είναι ένα εξαιρετικό δώρο για την κυβέρνηση στην περίπτωση που καταφέρει με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να ελέγξει και τις τάσεις αισχροκέρδειας που έχουν διαμορφωθεί. 

Θα ήταν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον θέμα να βλέπαμε μειώσεις στις τιμές των τροφίμων μέχρι 10% ενώ αντίστοιχη (ή έστω και μικρότερη) μείωση επιθυμούν οι βιομηχανίες και βιοτεχνίες στις πρώτες ύλες.

Η κυβέρνηση και ειδικά το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει θέσει ως στόχο να επιτευχθούν μειώσεις έως και 10% στις τιμές των αγαθών στα σούπερ μάρκετς στο καλύτερο σενάριο ή τουλάχιστον 5% στο χειρότερο σενάριο. 

Αυτό μπορεί να γίνει είτε με έλεγχο και τιμοληψίες είτε με επιβολή πλαφόν στις τιμές.  Υπάρχει καθημερινή διαβούλευση με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετς για να επιτευχθεί όπου είναι δυνατόν μία σημαντική μείωση τιμών μέσα στους επόμενους 3 μήνες.

Οι απαντήσεις τόσο των βιομηχανιών όσο και των σούπερ μάρκετς είναι ότι απαιτείται τουλάχιστον ένα τρίμηνο προκειμένου να διαμορφωθούν χαμηλότερα οι τιμές. Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει μία χρονική υστέρηση 3-6 μηνών μέχρι να ενσωματωθούν οι μειώσεις στα νέα προϊόντα. Άρα, μειώσεις τιμών μπορούν να γίνουν μόνο μετά από ένα 3μηνο -στην καλύτερη περίπτωση- και σε συγκεκριμένα αγαθά.

Οι εκλογές παράγοντας πίεσης και ελέγχου

Η προεκλογική περίοδος μπορεί να αποτελέσει ένα κίνητρο πίεση στις τιμές των καταναλωτικών αγαθών για την κυβέρνηση. Το γραφείο του Πρωθυπουργού και το οικονομικό επιτελείο γνωρίζει πολύ καλά ότι το ‘καλάθι του νοικοκυριού’ (όχι αυτό του κ. Γεωργιάδη) μετρά σημαντικά στην ψήφο ιδιαίτερα των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων. Έτσι αναμένονται σημαντικές πιέσεις με ετεροχρονισμένα φορολογικά και χρηματοδοτικά ανταλλάγματα για όσες εμπορικές επιχειρήσεις δείξουν ότι σέβονται τους καταναλωτές και μειώσουν τιμές όσο υποχωρεί ο πληθωρισμός.

Source