Επιμέλεια:
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven
Να μαι και πάλι εγώ εδώ! Δυστυχώς θα με ανεχτείτε σε ένα ακόμη σχόλιο (back to back) καθώς o Κ. Νιφορόπουλος έχει αρχίσει τα ταξίδια σε όλη την Ελλάδα με σκοπό τη συλλογή υλικού για την ιστορία της λογιστικής, ο έτερος Κωστής (Γραβιάς) βρίσκεται στο υπ. Εργασίας εδώ και μέρες προσπαθώντας να βγάλει άκρη με τις διευκρινίσεις για τα επισιτιστικά και τέλος ο Δημήτρης (Καρποδίνης) προσπαθεί να συμφωνήσει τις αποκλίσεις με τις λιανικές του esend (μεταξύ μας αυτό δεν πρόκειται να συμβεί).
Δεν υπήρχε περίπτωση να μην ξεκινήσω την ανασκόπηση της εβδομάδας με την νέα απόφαση για τα myDATA (Α.1090/2022) η οποία τροποποιεί σε αρκετά σημεία τη γνωστή σε όλους μας Α.1138/2020.
Τις σημαντικότερες αλλαγές τις περιγράφουμε στο σχετικό άρθρο του κόμβου εδώ : myDATA – Αναλυτικά όλες οι αλλαγές που προβλέπονται με την νέα απόφαση.
Οι έννοιες του πραγματικού χρόνου διαμορφώνονται πλέον ως εξής :
α) (π.χ.) πραγματικός χρόνος = τώρα, άμεσα, για : παρόχους και timologio ΑΑΔΕ
β) (π.τ.π.χ.) πάρα τρίχα, πραγματικός χρόνος = Την επόμενη ημέρα για : ERP, λιανικές χωρίς υποχρέωση ΦΗΜ, ειδική φόρμα καταχώρησης (από το 2023).
Θα σταθώ στα σημεία της απόφασης που θεωρώ σημαντικά, αλλά και σε ορισμένα που θεωρώ προβληματικά :
α) Απώλεια διασύνδεσης. Με την νέα απόφαση ορίζεται ότι «θα πρέπει να τα δεδομένα να διαβιβαστούν το αργότερο εντός 2 ημερών από την καταληκτική ημερομηνία διαβίβασής τους, είτε από το κανάλι διαβίβασης που εκδόθηκαν ή διαβιβάστηκαν αρχικά ανεπιτυχώς, είτε από τα προγράμματα διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ λογιστικό, ERP), είτε από την ειδική φόρμα καταχώρησης εφόσον τηρούνται τα όρια χρήσης της».
Εγώ αναρωτιέμαι, σε περίπτωση που η απώλεια διασύνδεσης διαρκεί παραπάνω από 2 ημέρες (συχνό φαινόμενο ειδικά όταν γίνονται έργα) τι θα γίνεται, θα πρέπει να βρίσκει τρόπο η επιχείρηση σε κάθε περίπτωση να διαβιβάζει εντός 2 ημερών ότι δεν διαβιβάστηκε κατά τον χρόνο που διήρκεσε η απώλεια, ή η προθεσμία εκτείνεται σε 2 ημέρες μετά από την αποκατάσταση απώλειας διασύνδεσης;
Επίσης η ειδική φόρμα καταχώρησης γιατί μπήκε στο «κάδρο»; Θα πρέπει μέσα σε δύο ημέρες να τρέχει πάλι ο λογιστής της επιχείρησης να βγάλει το φίδι από την τρύπα; Θεωρώ ότι η διάταξη είναι προβληματική και χρήζει επαναδιατύπωσης.
β) Τρόπος διαβίβασης λιανικών συναλλαγών 2021 και 2022
«Ειδικότερα, για τις χρονικές περιόδους από 1.1.2021 έως και 31.12.2021, καθώς και από 1.1.2022 έως και 31.12.2022, τα δεδομένα των λιανικών διαβιβάζονται είτε αναλυτικά, είτε συγκεντρωτικά ανά μήνα με τους τρόπους που προβλέπονται στις περ. β’ και γ’ της παρ. 6 του άρθρου 4 της απόφαση Α.1138/2020, (δηλαδή με εμπορικό /λογιστικό, ERP ή μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρησης) σε όλες τις περιπτώσεις, ήτοι και σε εκείνες που δεν διαπιστώνονται αποκλίσεις».
Κάθε φορά που δεν θα μπορεί ένα σύστημα να λειτουργήσει σωστά, θα επιστρατεύεται ο λογιστής για να βγάλει το φίδι από την τρύπα; (ρητορική η ερώτηση).
γ) Ο χρόνος διαβίβασης για όσες οντότητες χρησιμοποιούν την ειδική φόρμα καταχώρησης από το 2023 μειώνεται, και η διαβίβαση θα πρέπει να γίνεται εντός της επόμενης ημέρα από την έκδοση των στοιχείων.
Φαντάζομαι ότι γνωρίζουν στην ΑΑΔΕ ότι η ειδική φόρμα καταχώρησης χρησιμοποιείται από τους λογιστές στην πλειοψηφία των περιπτώσεων!
Φαντάζομαι επίσης ότι γνωρίζουν στην ΑΑΔΕ ότι, προθεσμία μίας ημέρας για κάθε ημέρα —ή και για μεγαλύτερη περίοδο ημερών, ανάλογα με την συχνότητα που ορισμένοι επιχειρηματίες οι οποίοι εντάσσονται στην ειδική φόρμα, εκδίδουν τα παραστατικά τους— για οποιαδήποτε υποχρέωση δεν υπάρχει σε αυτόν τον πλανήτη. Δεν ξέρω εάν υπάρχει καν στον Γαλαξία ή σε κάποιο άλλο παράλληλο σύμπαν, εκεί δηλαδή που βρίσκονται οι λιανικές του esend.
Προσθέστε επίσης ότι ακόμη και στον Αστικό Κώδικα δεν υπάρχει πρόνοια για λήξη προθεσμίας σε επόμενη ημέρα, και λογικά, αφού η εκκίνηση όλων των προθεσμιών είναι η επόμενη ημέρα από το γεγονός που αποτελεί την αφετηρία τους. Θα μου πείτε τώρα που να ήξερε ο νομοθέτης τότε στο μακρινό 1940 τι θα έρθει μετά από 80 χρόνια!!!.
Να φανταστώ ότι με αυτή την αλλαγή θέλει εμμέσως η ΑΑΔΕ να «πιέσει» τους μικροεπιχειρηματίες, ελ. επαγγελματίες, αγρότες, κ.ά., έτσι ώστε να χρησιμοποιήσουν άλλους τρόπους διαβίβασης (τιμολογιέρες ή αυτοτιμολόγηση) και ότι, η ειδική φόρμα δεν είναι πλέον ορθή επιλογή για τη διαβίβαση στα myDATA!
Ωραία, το καταλάβαμε, ξεκινήστε όμως μια εκστρατεία ενημέρωσης προς όλους αυτούς που έχουν δικαίωμα χρήσης της ειδικής φόρμας καταχώρισης, ή στην καλύτερη καταργείστε την ειδική φόρμα καταχώρησης. Αφού υπάρχει το timologio της AADE ποιος ο λόγος ύπαρξης της ειδικής φόρμας καταχώρησης;
Δεν μπορεί ο κλάδος να αντέξει μια τέτοια προθεσμία σε καμία περίπτωση. Εάν από 1.1.2023 η ειδική φόρμα συνεχίσει να υπάρχει, τότε η προθεσμία αυτή (διαβίβαση την επόμενη ημέρα) θα αποτελέσει θηλιά στον λαιμό των λογιστών.
Σε κάθε περίπτωση, έτσι όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ, πάλι εμείς καλούμαστε να ενημερώσουμε τους επιχειρηματίες για την εξέλιξη αυτή, και κατά συνέπεια να βγάλουμε κι άλλο φίδι από μια ακόμη τρύπα.
δ) Για τον νέο ορισμό «Τύποι Παραστατικών myDATA» που προστέθηκε στην απόφαση θεωρώ ότι ήταν αναγκαίο. Και εμείς (οι λογιστές) αλλά και η ΑΑΔΕ πρέπει να μιλάμε την ίδια γλώσσα και να καταλαβαινόμαστε, συνεπώς όσο περισσότεροι ορισμοί τόσο καλύτερα, για να μην δημιουργούνται θέματα όπως έγινε με τις επιδοτήσεις και την Α.1038/2022.
ε) Με τις προσθήκες που έγιναν στο παράρτημα και συγκεκριμένα στην στήλη 40 (παρατηρήσεις – επισημάνσεις) η ΑΑΔΕ θέλει ορισμένα επιπλέον στοιχεία, όπως ό,τι το συγκεκριμένο παραστατικό που στέλνουμε αφορά : – Επιδοτήσεις-Επιχορηγήσεις, Έσοδα Λιανικής Ξενοδοχείων-Χρεώσεις Δωματίου.
Αντίστοιχα με την προσθήκη στην στήλη 27 (κατηγορίες και ποσοστά παρακρατούμενων φόρων) προστίθεται και το ποσοστό 5% το οποίο αφορά την παρακράτηση του φόρου μερισμάτων.
Συνεπώς (εάν το καταλαβαίνω σωστά), θα πρέπει με τη διαβίβαση του λογιστικού εσόδου να δίνεται και η πληροφορία για την συγκεκριμένη παρακράτηση φόρου. Αναμένουμε φυσικά οδηγίες για την διαβίβαση αυτή.
Μόνο μια μικρή παρατήρηση στην ΑΑΔΕ επειδή δεν έχουν όλα τα μερίσματα με παρακράτηση φόρου 5%, (τα ενδοομιλικά απαλλάσσονται) ίσως θα έπρεπε στην στήλη 40 να προστεθεί και αυτή η πληροφορία της απαλλαγής.
στ) Μια νέα «υποχρεωσούλα» με την οποία δεν είχαμε ασχοληθεί μέχρι τώρα — αλλά σύντομα θα την δούμε μπροστά μας— έρχεται με την προσθήκη της περίπτωσης ζ στην παράγραφο 4 του άρθρου 4 της Α.1138/2020.
«Κατ’ εξαίρεση, τα οριζόμενα δεδομένα διαβιβάζονται από τον λήπτη των αγαθών ή των υπηρεσιών (ημεδαπή οντότητα) στις εξής περιπτώσεις:
….ζ) Διαβίβασης των οριζόμενων δεδομένων από τον εκδότη με απόκλιση.»
Με λίγα λόγια πρέπει να τσεκάρουμε ως λήπτες όλα τα τιμολόγια που λαμβάνουμε (φαντάζομαι μέσω του λογισμικού) και εάν και εφόσον υπάρχει απόκλιση από τον εκδότη, θα πρέπει εμείς να διαβιβάζουμε τις αποκλίσεις με τον τρόπο και με το παραστατικό που θα διευκρινιστεί. Μια «πρόβα τζενεράλε» θα γίνει γι αυτή τη διαδικασία στις 31.10.2022 όταν θα στείλουμε τις αποκλίσεις των εσόδων του 2021 σύμφωνα με την περίπτωση ζ’ του άρθρου 7 της Α.1138/2020 όπως έχει τροποποιηθεί.
Κοινώς, θα πρέπει να βγάλουμε ακόμη ένα φίδι από την τρύπα.
Πολύ φοβάμαι ότι με τόσα φίδια που καλούμαστε να βγάλουμε από διάφορες τρύπες, στο τέλος «θα μας ζώσουν» τα φίδια.
Προτείνω: Να εφαρμοστεί η ίδια πρακτική για τις αποκλίσεις και στις λιανικές. Να τσεκάρουν όλοι οι πολίτες τις αγορές (λιανικές) που έχουν κάνει μέσω εφαρμογής στο κινητό με το esend, και εάν διαφωνούν, να διαβιβάζουν αυτοί τις αποκλίσεις. Αυτό προϋποθέτει φυσικά να έχουν κρατήσει τις αποδείξεις αλλά και να προστεθεί το ΑΦΜ στις λιανικές, πράγμα που αλλάζει με μια νομοθετική ρύθμιση αρκετά εύκολα.
Εάν σε κάποιον φαντάζει χαζό, δύσκολο και ακατόρθωτο κάτι τέτοιο, απλά να σας θυμίσω ότι και όλα αυτά που ζητάνε από τις επιχειρήσεις και τους λογιστές δεν απέχουν και πολύ σε δυσκολία από τη «χαζομάρα» που μόλις πρότεινα.
Πέραν των ανωτέρω πρέπει να ρυθμιστεί και νομοθετικά το θέμα της ανωτέρας βίας για τις υποχρεώσεις προς τα myDATA. Σε αντίθετη περίπτωση θα δημιουργηθούν προβλήματα καθώς θα επιβάλλονται πρόστιμα, τα οποία για να διαγραφούν θα πρέπει να ακολουθηθεί η γραφειοκρατική διαδικασία που προβλέπει το άρθρο 61 του ΚΦΔ.
Σε συνάρτηση με το ανωτέρω, θεωρώ ότι ήρθε η ώρα να λυθεί επιτέλους το θέμα της ασθένειας του λογιστή – φοροτεχνικού και σε αυτό συνηγορούν και οι 38 βουλευτές του Σύριζα με νέα ερώτησή τους στη Βουλή : Ανάγκη έμπρακτης στήριξης του κλάδου των λογιστών – Νέα ερώτηση στη Βουλή από 38 Βουλευτές
Ανέκδοτο
Ο Τοτός και οι αποκλίσεις
Φωνάζει το αφεντικό τον Τοτό λίγο πριν σχολάσει για να τον ρωτήσει ποιες εργασίες διεκπεραίωσε.
— Τοτέ για πες μου, το στείλατε το ΦΠΑ;
— Ναι αφεντικό, πληρώθηκε κιόλας.
— Το ΦΜΥ;
— Ναι αφεντικό
— Τη μισθοδοσία τη βγάλατε;
— Ναι αφεντικό
— Τις πληρωμές στους προμηθευτές τις κάνατε;
— Ναι αφεντικό
— Τις εισπράξεις και το ταμείο της ημέρας τα συμφωνήσατε;
— Ναι αφεντικό
— Τις εγγυητικές που έληξαν τις στείλατε πίσω στις τράπεζες;
— Ναι αφεντικό
— Τι επιταγές για χορήγηση τις πήγατε;
— Ναι αφεντικό
— Με τον έλεγχο για την επιστροφή ΦΠΑ της Δ.Ο.Υ. τελειώσατε;
— Ναι αφεντικό
— Τη δήλωσή μου τη στείλατε;
— Ναι αφεντικό
— Τον ΕΦΚΑ τον πληρώσατε;
— Ναι αφεντικό
— Τα τιμολόγια από τα χθεσινά δελτία τα κόψατε;
— Ναι αφεντικό
— Τα διαβιβάσατε στα myDATA;
— Ναι αφεντικό
— Τις αποκλίσεις του μήνα που έχουμε με τους εκδότες τις είδατε;
— Όχι αφεντικό, αυτές δεν τις είδαμε
— Δεν τις είδατε!!! και τι κάνατε όλη μέρα;
Η τέχνη της αποτυχίας η αλλιώς η εποποιία της ανθρώπινης ανικανότητας
Θα πρέπει να ξέρετε ότι στις μέρες μας η επιτυχία έχει υπερτιμηθεί ενώ η αληθινή μεγαλοφυΐα του ανθρώπου βρίσκεται προς την εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Το να είσαι αληθινά κακός σε κάτι απαιτεί ικανότητα, στυλ και απόλυτο ατομικισμό.*
Δυστυχώς για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα το υπ. Εργασίας βρίσκεται πάλι σε αυτή την ενότητα με αφορμή την απόφασή του με την οποία “θεωρεί” ότι δίνει διευκρινίσεις για την εφαρμογή της από 24.5.2021 Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) – Η εγκύκλιος : 64427/07.07.2022
Όπως καταλαβαίνετε το πρόβλημα το έχει στην απόφαση η παράγραφος επτά, η οποία αναφέρει σε “απλά Ισπανικά“ ότι ο εργοδότης μπορεί για επιχειρηματικούς λόγους να εξηγήσει στον εργαζόμενο, ότι για οικογενειακούς λόγους μπορεί να αιτηθεί η σύμβασή του να γίνει εξαήμερη.
Το υπ. Εργασίας κατέληξε σε αυτή τη λύση καθώς γνωρίζει ότι όλοι οι εργαζόμενοι με τόσες ώρες που εργάζονται, θεωρούν πλέον τον εργοδότη και τους συναδέλφους τους σαν μια οικογένεια. Οπότε είναι λογικό ο εργαζόμενος να θέλει να επικαλεστεί «οικογενειακούς λόγους» για την επέκταση της απασχόλησης στα επισιτιστικά σε 6 ημέρες.
Απαραίτητη προϋπόθεση η συμφωνία του εργοδότη και η αίτηση στο ΠΣ Εργάνη. Το ότι έχουν περάσει 10 ημέρες από την κήρυξη της σύμβασης ως υποχρεωτικής και φυσικά η εφαρμογή για την υποδοχή της αίτησης δεν είναι έτοιμη, δεν πρέπει να μας ξενίζει. Το αντίθετο θα ήταν έκπληξη εφόσον μιλάμε για το υπ. Εργασίας.
Δεν θα επεκταθώ στην ουσία τους θέματος καθώς οι ειδικοί έχουν ήδη μιλήσει και τα έχουν πει όλα: Σύγχυση με το 5ήμερο στα επισιτιστικά! Ανοίγει ο δρόμος για το 6ήμερο στα Ξενοδοχεία!
➤ ΠΟΕΕΤ: «Τελικά το νόμος είναι το δίκιο του εργάτη κράτησε λίγες ώρες μόνο…»
➤ ΓΣΕΕ: «Απαράδεκτη παρέμβαση του Υπ. Εργασίας στο περιεχόμενο της Εθνικής Κλαδικής ΣΣΕ του επισιτισμού»
Για τα επισιτιστικά και την ψηφιακή κάρτα εργασίας δείτε και :
➤ Σε μαγνητοσκόπηση το δωρεάν εργατικό webinar για τις αλλαγές σε επισιτιστικά καταστήματα, ψηφιακό ωράριο, κάρτα εργασίας
➤ Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: Τα ποσοστά εφαρμογής σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ – Εντείνονται οι έλεγχοι για την τήρηση του ωραρίου εργασίας
➤ ΟΙΥΕ: «Δώρον άδωρον» η ψηφιακή κάρτα για τους εργαζόμενους εάν δεν συνοδεύεται από συνεχείς και εντατικούς ελέγχους
(*) το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου «Η τέχνη της αποτυχίας»
Επιστρεπτέα προκαταβολή επεισόδιο 26ο
✔ Αναρτήθηκαν (επιτέλους) την περασμένη εβδομάδα στην ΑΑΔΕ οι βεβαιώσεις του επιστρεπτέου μέρους της επιστρεπτέας προκαταβολής για την πλειονότητα των επιχειρήσεων. Μένει μόνο ένας μικρός αριθμός εταιριών (43.3710) οι οποίες θα περιμένουν λίγο ακόμα γιατί γίνεται επανέλεγχος.
Για τη φορολογική και την λογιστική αντιμετώπιση τόσο του μη επιστρεπτέου ποσού όσο και της έκπτωσης του 15% στην εφάπαξ πληρωμή, δείτε το σχετικό άρθρο του κόμβου : Επιστρεπτέα Προκαταβολή – Λογιστικός και φορολογικός χειρισμός της επιδότησης μετά την έκδοση της Ε.2046/2022.
Για να λέμε και τα καλά, οι βεβαιώσεις τις ΑΑΔΕ είναι πολύ αναλυτικές και δίνουν πληροφορίες για την κάθε επιστρεπτέα ξεχωριστά. Επίσης θετικό είναι το ότι οι πληρωμή αφορά την κάθε επιστρεπτέα ξεχωριστά, καθώς έτσι μπορούν οι οφειλέτες να επιλέξουν ποια θέλουν (εφόσον μπορούν) να εξοφλήσουν εφάπαξ, έτσι ώστε να κερδίσουν την επιπλέον έκπτωση του 15%.
✔ Και επειδή δεν έρχονται εκλογές, όπως σημείωσε σχετικά ο Πρωθυπουργός στη Βουλή, δημοσιεύθηκε και η απόφαση με την οποία καθορίζεται ότι οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις της επιστρεπτέας προκαταβολής δεν συμψηφίζονται με επιστροφές φόρων και δεν εμποδίζουν τη χορήγηση ενημερότητας.
Με την απόφαση αυτή τροποποιούνται 3 αποφάσεις ως ακολούθως:
➾ Με την τροποποίηση της απόφασης ΔΠΕΙΣ Α 1120401 ΕΞ 2013 οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις για την επιστροφή της επιστρεπτέας προκαταβολής εξαιρούνται από τη διαδικασία αυτεπάγγελτου συμψηφισμού με τις χρηματικές απαιτήσεις των επιχειρήσεων έναντι του Δημοσίου:
➾ Με την τροποποίηση της ΠΟΛ.1274/2013 ορίζεται ότι οι μη ληξιπρόθεσμες δόσεις για την επιστροφή της επιστρεπτέας προκαταβολής δεν εμποδίζουν τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας.
➾ Με την τροποποίηση της ΠΟΛ.1275/2013 ορίζεται ότι οι μη ληξιπρόθεσμες οφειλές για την επιστροφή επιστρεπτέας προκαταβολής δεν αναγράφονται στη βεβαίωση οφειλής, παρά μόνον αν ζητηθεί από τον οφειλέτη, στην αίτηση για τη χορήγησή της.
– Δείτε την απόφαση στο φορολογικό αρχείο του κόμβου Α.1085/2022
– Δείτε τις κωδικοποιημένες αποφάσεις : ΔΠΕΙΣ Α 1120401 ΕΞ 2013, ΠΟΛ.1274/2013, ΠΟΛ.1275/2013
Εισφορά αλληλεγγύης
Την περασμένη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε την κατάργηση της εισφορά αλληλεγγύης. Ενώ όμως στην αρχή το πήγε καλά, «Αυτή η κυβέρνηση από 1.1.2023 θα καταργήσει την εισφορά αλληλεγγύης για όλους», στη συνέχεια το χάλασε λίγο, «για συνταξιούχους και για δημόσιους υπαλλήλους».
Να θυμίσω ότι για το 2022 η εισφορά είναι καταργημένη μόνο για τα εισοδήματα από μισθωτές του ιδιωτικού τομέα. Για μερίσματα, τόκους, εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, κ.λπ. ισχύει κανονικότατα. Συνεπώς μέχρι να δούμε τη διάταξη ας κρατάμε μικρό καλάθι, γιατί «είναι πολλά τα κεράσια Άρη».
Στην ομιλία του ο πρωθυπουργός ανέφερε επίσης ότι θα δοθεί η δυνατότητα για πληρωθούν οι ασφαλιστικές οφειλές σε περισσότερες δόσεις (δείτε εδώ το μικρό video με τις σχετικές αναφορές).
Χαρτόσημο
Χαρτόσημο: Νέα διαδικασία πληρωμής αναλογικών τελών. Με διάταξη νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή, επανακαθορίζεται η διαδικασία πληρωμής των αναλογικών τελών χαρτοσήμου και αυτή διενεργείται το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την ημερομηνία του εγγράφου που χαρτοσημαίνεται ή μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την εγγραφή των σχετικών πράξεων στα λογιστικά βιβλία επί δανείων συναπτομένων μεταξύ των οριζόμενων φυσικών ή νομικών προσώπων.
Δηλώσεις
Πλησιάζουμε σιγά σιγά στην ημερομηνία λήξης της προθεσμίας των φορολογικών δηλώσεων και ήδη υπάρχουν φωνές που ζητάνε νέα παράταση (δικαίως θα πω και εγώ) – ΠΟΦΕΕ: Ατέρμονα προβλήματα στα λογιστικά γραφεία – Αίτημα παράτασης φορολογικών δηλώσεων
Παραθέτω εδώ τις ημερομηνίες των παρατάσεων που έχουν δοθεί τα τελευταία χρόνια σε ότι αφορά φυσικά την υποβολή των δηλώσεων εισοδήματος για εσείς το ζητήσατε.
Φορολογικό έτος | Αρχική | Παρατάσεις | |||
1η | 2η | 3η | |||
2020 | Φυσικά | 30/06/2021 | 27.8.2021 | 10.09.2021 | 15.09.2021 |
Νομικά | 30/06/2021 | 27.8.2021 | 10.09.2021 | 15.09.2021 | |
2019 | 1η | 2η | 3η | ||
Φυσικά | 30/06/2020 | 29.07.2020 | 28.08.2020 | 31.08.2020 | |
Νομικά | 30/06/2020 | 29.07.2020 | 28.08.2020 | 31.08.2020 | |
2018 | 1η | 2η | 3η | ||
Φυσικά | 30/06/2019 | 29/07/2019 | 30/7/2019 | ||
Νομικά | 30/06/2019 | 29/07/2019 | 30/7/2019 | ||
2017 | 1η | 2η | 3η | ||
Φυσικά | 30/06/2018 | 26/07/2018 | 30/07/2018 | ||
Νομικά | 30/06/2018 | 26/07/2018 | 30/07/2018 | ||
2016 | 1η | 2η | 3η | ||
Φυσικά | 30/06/2017 | 17/07/2017 | 21/07/2017 | ||
Νομικά | 30/06/2017 | 17/07/2017 | 21/07/2017 | ||
2015 | 1η | 2η | 3η | ||
Φυσικά | 30/04/2016 | 30/06/2016 | 15/07/2016 | 18/07/2016 | |
Νομικά | 30/06/2016 | 15/07/2016 | 25/07/2016 | ||
2014 | 1η | 2η | 3η | ||
Φυσικά | 30/06/2015 | 26/08/2015 | 30/08/2015 | ||
Νομικά | 30/06/2015 | 20/08/2015 | 28/08/2015 | 30/08/2015 |
Λοιπά ενδιαφέροντα
➤ Τα νέα μέτρα στήριξης καταναλωτών ενέργειας για τον Ιούλιο
➤ Οικονομικές καταστάσεις στην ΤτΕ: Υποβολή έτους 2021 για εταιρείες που εφαρμόζουν ΔΠΧΑ
Νομοθεσία
➤ Νέος νόμος 4951/2022 – Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος για το πλαφόν στις τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας και τις ΑΠΕ
➤ Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
➤ Πρακτική άσκηση φοιτητών ΑΕΙ – Πως θα αμείβονται και πως θα ασφαλίζονται
➤ Φορολογία πλοίων (ν. 27/1975): Στο 6% η προσαύξηση για τα έτη 2024 και 2025
Επισημάνσεις – Αρθρογραφία – ΔΕΔ
✍ Αμειβόμενος με «μπλοκάκι» και αποζημίωση λύσης συνεργασίας: Τρόπος φορολόγησης
✍ Άρθρα Επιβολή προστίμου ΚΦΔ εις βάρος κληρονόμων
✍ Εναρμόνιση και τροποποίηση καταστατικού: Δύο αλληλοεξαρτώμενες διαδικασίες
Σχετικά με τον Covid-19
➤ Παράταση ισχύος της χορήγησης ειδικής άδειας ασθένειας εργαζομένων λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό και την επιδότησή της από τον ασφαλιστικό φορέα
- Με την απόφαση 61579/2022, η ισχύς του άρθρου 62 του ν. 4886/2022 παρατείνεται από τη λήξη της υπ’ αρ. 35432/2022 απόφασης, ήτοι από 01-06-2022 και μέχρι την 30η-09-2022, με τους ειδικότερους όρους και λεπτομέρειες, που ορίζονται στην υπ’ αρ. 6924/27-01-2022 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη χορήγηση ειδικής άδειας ασθένειας εργαζομένων λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 και την επιδότησή της από τον ασφαλιστικό φορέα.
Εργασιακά – Ασφαλιστικά
➤ ΕΑΛΕ/Γ.Π. οικ. 39477 Διαδικασία αποζημίωσης χρήσης κλινών νοσηλείας, κλινών εντατικής θεραπείας των εγκαταστάσεων, των θαλάμων, που διατίθενται στο Ελληνικό Δημόσιο από ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, δυνάμει της παρ. 2 του άρθρου 86 του ν. 4745/2020 (Α’ 214).
➤Επιτάχυνση επεξεργασίας αιτήσεων συνταξιοδότησης – Κατάργηση διαδικασίας ακρόασης – Κοινοποίηση του άρθρου 27 του ν. 4935/2022. → Η εγκύκλιος: e-ΕΦΚΑ 24/2022
ΣτΕ, ΑΠ, ΔΕΕ
✏ ΣτΕ 1691/2021 Απαράδεκτη η συμπλήρωση-μεταβολή της νομικής βάσης της απορρίψεως εκ μέρους της φορολογικής αρχής της παραγωγικότητας της δαπάνης – (Δαπάνες ταξιδίων, δαπάνες διαφήμισης-πρόωθησης )
✏ Πρότυπη δίκη στο ΣτΕ για τις συντάξεις τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ
✏ Απέρριψε το ΣτΕ αιτήσεις ακυρώσεως για την υποχρεωτικότητα εμβολιασμού στο ιατρικό προσωπικό
✏ ΣτΕ 1412/2021 Η άτυπη (κατασκευαστική) εταιρία δεν είναι υποκείμενο φόρου εισοδήματος (πενταετής η παραγραφή επιβολής ΦΕ του φερόμενου κέρδους στα φυσικά πρόσωπα)
✏ Υπόθεση C‑170/21 Προδικαστική παραπομπή – Οδηγία 93/13/ΕΟΚ – Καταναλωτική πίστη – Καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων που συνάπτονται με καταναλωτές – Άρθρο 6, παράγραφος 1 – Αυτεπάγγελτη εξέταση – Άρνηση έκδοσης διαταγής πληρωμής σε περίπτωση αξίωσης που στηρίζεται σε καταχρηστική ρήτρα – Συνέπειες που απορρέουν από τον καταχρηστικό χαρακτήρα συμβατικής ρήτρας – Δικαίωμα επιστροφής των καταβληθέντων – Αρχές της ισοδυναμίας και της αποτελεσματικότητας – Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός
✏ Υπόθεση C‑146/21 Προδικαστική παραπομπή – Κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) – Οδηγία 2006/112/ΕΚ – Εκτελεστικές αποφάσεις 2010/583/ΕΕ και 2013/676/ΕΕ με τις οποίες επιτρέπεται στη Ρουμανία να παρεκκλίνει από το άρθρο 193 της εν λόγω οδηγίας – Μηχανισμός της αντιστροφής της επιβάρυνσης – Παράδοση προϊόντων ξυλείας – Εθνική ρύθμιση που επιβάλλει προϋπόθεση εγγραφής στο φορολογικό μητρώο ΦΠΑ για την εφαρμογή του εν λόγω μηχανισμού – Αρχή της φορολογικής ουδετερότητας
✏ Υπόθεση C‑56/21 Προδικαστική παραπομπή – Φορολογία – Κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) – Οδηγία 2006/112/ΕΚ – Άρθρο 137 – Καθεστώς προαιρετικής υπαγωγής στον φόρο – Προϋποθέσεις – Εθνική ρύθμιση βάσει της οποίας το δικαίωμα του υποκειμένου στον φόρο να επιλέξει την υπαγωγή της πώλησης ακινήτου στον ΦΠΑ τελεί υπό την προϋπόθεση μεταβίβασης του ακινήτου σε υποκείμενο στον φόρο που έχει ήδη εγγραφεί στο μητρώο ΦΠΑ – Υποχρέωση διακανονισμού των εκπτώσεων ΦΠΑ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την προϋπόθεση αυτή – Αρχές της φορολογικής ουδετερότητας, της αποτελεσματικότητας και της αναλογικότητας
✏ Υπόθεση C-308/21 Αεροπορικές μεταφορές – Κανονισμός (ΕΚ) 261/2004 – Αποζημίωση των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και παροχή βοήθειας σε αυτούς – Ματαίωση ή μεγάλη καθυστέρηση της πτήσης – Άρθρο 5, παράγραφος 3 – Απαλλαγή από την υποχρέωση αποζημίωσης – Έκτακτες περιστάσεις – Γενικευμένη βλάβη του συστήματος του αερολιμένα για τον εφοδιασμό των αεροσκαφών με καύσιμα
✏ Συνεκδικαζόμενες υποθέσεις C-257/21 και C-258/21 Οργάνωση του χρόνου εργασίας – Νυχτερινή εργασία – Συλλογική σύμβαση εργασίας προβλέπουσα μικρότερη προσαύξηση αποδοχών για τακτική νυχτερινή εργασία από την προβλεπόμενη για την έκτακτη νυχτερινή εργασία – Ίση μεταχείριση – Άρθρο 20 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Εφαρμογή του δικαίου της Ένωσης, κατά την έννοια του άρθρου 51, παράγραφος 1, του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων
✏ Υπόθεση C-194/21 Διακανονισμός των εκπτώσεων – Υποκείμενος στον φόρο ο οποίος δεν άσκησε το δικαίωμά του προς έκπτωση πριν από την παρέλευση αποσβεστικής προθεσμίας – Αδυναμία διενέργειας της εκπτώσεως αυτής στο πλαίσιο διακανονισμού
Φορολογικές και όχι μόνο αποφάσεις
Η κατάσταση με την παραγωγή δευτερογενούς νομοθεσίας έχει «ξεφύγει» με αποτέλεσμα να έχει χάσει την μπάλα μέχρι και το Εθνικό Τυπογραφείο. Στο ΦΕΚ δημοσιεύονται τον τελευταίο καιρό οι ίδιες αποφάσεις σε 2 διαφορετικά ΦΕΚ με διαφορετικές ημερομηνίες. Το θέμα είναι αρκετά σοβαρό καθώς από την ημερομηνία δημοσίευσης στο ΦΕΚ δημιουργούνται έννομα αποτελέσματα…
➤Δήλωση Covid – Διόρθωση εκ παραδρομής σφαλμάτων κατά τη διαδικασία αποδοχής ή απόρριψης
- Με την απόφαση αυτή διευκρινίζεται ότι οι μισθωτές που εκ παραδρομής προέβησαν σε απόρριψη «Δήλωσης Covid», δύνανται μέχρι την 22η Ιουλίου 2022, να αποστείλουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected], Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986, στην οποία να δηλώνουν την ανάκληση της εκ παραδρομής απόρριψης και την αποδοχή της υποβληθείσας «Δήλωσης Covid . → Η απόφαση : Α.1091/2022
➤Τροποποίηση της απόφασης Α.1087/2021 για το άρθρο 5Γ του ΚΦΕ
- Με την απόφαση αυτή τροποποιείται η Α.1087/2021 σχετικά με την διαδικασία και τις προϋποθέσεις υπαγωγής στις διατάξεις του άρθρου 5Γ του ν. 4172/2013 (Α’ 167), περί ειδικού τρόπου φορολόγησης εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει στην ημεδαπή, φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα οι σημαντικότερες τροποποιήσεις αφορούν το άρθρο 4 σχετικά με τη διαδικασία υπαγωγής στις διατάξεις του άρθρου 5Γ και το άρθρο 6 σχετικά με το πρώτο έτος εφαρμογής.
Δείτε την απόφαση : Α.1089/2022 καθώς και την απόφαση Α.1087/2021 όπως έχει κωδικοποιηθεί και ισχύει.
➤Παραβάσεις σχετικά με την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού σε πλωτά εφοδιαστικά – μεταφορικά μέσα
- Με την απόφαση Α.1087/2022 εξειδικεύονται τα ποσά των προστίμων, καθώς και της διαδικασίας και των οργάνων επιβολής των διοικητικών κυρώσεων, σχετικά με την υποχρέωση εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού στα πλωτά εφοδιαστικά – μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, λόγω της βαρύτητας των παραβάσεων, δεδομένων των ποσοτήτων και του είδους των καυσίμων που διακινούνται με τα μέσα αυτά.
Προσοχή !! Καθώς η απόφαση αφορά πρόστιμα επισημαίνουμε ότι έχει δημοσιευθεί 2 φορές στο ΦΕΚ σε δύο διαφορετικές ημερομηνίες (ΦΕΚ Β 3541/8.7.2022) και (ΦΕΚ Β 3489/5.7.2022)
- Με την οδηγία αυτή αποσαφηνίζεται η διαδικασία χορήγησης, από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., αντιγράφων των προ της κατασχέσεως μισθωτηρίων, ήτοι μισθωτηρίων που είχαν υποβληθεί στη Δ.Ο.Υ. ή της «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», προς τον κατασχόντα ή δικαστικό επιμελητή που επέβαλε την κατάσχεση, κατόπιν επίδειξης του αντιγράφου της κατασχετήριας έκθεσης. → Η οδηγία : Ο ΔΕΑΦ 1060485 ΕΞ 24-06-2022
➤Διευκρινίσεις για τα παραστατικά πώλησης που γίνονται αποδεκτά από τα αρμόδια Τελωνεία για την επιστροφή ΕΦΚ για την περίοδο 1-1-2022 έως 31-3-2022
- Με την εγκύκλιο αυτή δίνονται διευκρινίσεις σχετικά με τα παραστατικά πώλησης που γίνονται αποδεκτά από τα αρμόδια Τελωνεία για την επιστροφή ΕΦΚ για την περίοδο 1-1-2022 έως 31-3-2022. → Η εγκύκλιος : Ε.2050/2022
➤Βεβαίωση γνησίου της υπογραφής – Παροχή διευκρινίσεων σε ερωτήματα των ΚΕΠ από το Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης
- Με την απόφαση αυτή δίνονται διευκρινίσεις για τα απαραίτητα έγγραφα που θα πρέπει να επιδεικνύουν οι υπήκοοι τρίτης χώρας, που προσέρχονται για τη διεκπεραίωση υπόθεσης πχ. υποβολή αίτησης, βεβαίωση γνησίου υπογραφής ή επικύρωση αντιγράφων εγγράφων. → Η απόφαση: 29607/07-07-2022
➤Επίδομα θέρμανσης: Αλλαγές στη διαδικασία πληρωμής του
- Με την απόφαση αυτή η οποία αφορά το επίδομα θέρμανσης ορίζεται ότι : “Ειδικά για το φυσικό αέριο θα καταχωρούνται έως την 31η Μαΐου 2022 δικαιολογητικά αγορών της περιόδου 1.10.2021 έως 31.03.2022 με ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού πληρωμής έως την 16η Μαΐου 2022 και το αντίστοιχο ποσό επιδόματος θα καταβάλλεται έως την 15η Ιουνίου 2022. Ειδικά για την κατανάλωση θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης θα καταχωρούνται έως την 15η Ιουλίου 2022 δικαιολογητικά αγορών της περιόδου 1.10.2021 έως 31.03.2022 με ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού πληρωμής έως την 30η Ιουνίου 2022 και το αντίστοιχο ποσό επιδόματος θα καταβάλλεται έως την 10η Αυγούστου 2022.“ → Η απόφαση: Α.1088/2022
Λοιπές αποφάσεις
➤ 3134.5-3/48312/06-07-2022 Ηλεκτρονική εφαρμογή Μητρώου Ναυτιλιακών Εταιρειών Πλοίων Αναψυχής (e-Ν.Ε.Π.Α.)
➤ Ο ΔΕΑΦ 1060485 ΕΞ 24-06-2022 Χορήγηση στοιχείων κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παρ.6 του άρθρου 997 του Κ. Πολ. Δικ (Π.Δ.503/1985)
➤ 65429/2022 Καθορισμός του ποσού, κατά είδος ενισχύσεων, για τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στις Στρατηγικές Επενδύσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4608/2019 και ν. 4864/2021
➤ Β1.α/οικ. 39683 Έκτακτη οικονομική ενίσχυση για το Υπουργείο Υγείας και τους εποπτευόμενους φορείς του, στο πλαίσιο των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού.
➤ Β1.α/οικ. 39678 Έκτακτη οικονομική ενίσχυση για το Υπουργείο Υγείας και τους εποπτευόμενους φορείς του, στο πλαίσιο των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού.
➤ Β1.α/οικ. 39674 Έκτακτη οικονομική ενίσχυση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για την κάλυψη έκτακτων αναγκών δημόσιας υγείας που συνδέονται με την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19.
➤ Δ.ΟΡΓ.Α 1058903 ΕΞ 2022 Τροποποίηση της υπό στοιχεία Δ. ΟΡΓ. Α 1029327 ΕΞ 2022/05-04-2022 (Β’ 1702) απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ως προς την αναστολή της ισχύος των οριζομένων στις διατάξεις αυτής, κατά το μέρος που αυτές αφορούν στη Δ.Ο.Υ. Πλοίων της Γενικής Διεύθυνσης της Φορολογικής Διοίκησης (Γ.Δ.Φ.Δ.) της ΑΑΔΕ, καθώς και λοιπών διατάξεων αυτής.
➤ Α.1086/2022 Επέκταση των χώρων αποθήκευσης του Καταστήματος Αφορολογήτων, Αδασμολογήτων και Φορολογημένων Ειδών της Κ.Α.Ε. Α.Ε. στον Κρατικό Αερολιμένα Ηρακλείου
ΔΙΔΑΔ/Φ.69/209/οικ. 10814/4.7.2022 Μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την εξοικονόμηση ενέργειας σε κτίρια και εγκαταστάσεις που ανήκουν σε ή χρησιμοποιούνται από φορείς του Δημόσιου Τομέα – Ορισμός Υπεύθυνου Ενεργειακών Υποδομών/ Εγκαταστάσεων και Διοικητικά Υπεύθυνων
➤ ΔΙΔΑΔ/Φ.70Α/49/οικ.10705/29-06-2022 Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΔΙΑΔΠ/Γ2γ/οικ/1692/27.6.2006 απόφασης «Καθιέρωση ωρών προσέλευσης και αποχώρησης των υπαλλήλων των δημοσίων υπηρεσιών και των Ν.Π.Δ.Δ.» (Β’ 769)
➤ ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/69734/2413 Καθορισμός ακριβούς ημερομηνίας έναρξης ισχύος του Προσωρινού Μηχανισμού Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας (Ηλεκτρικής Ενέργειας) του άρθρου 12Α του ν. 4425/2016 (Α’ 185).
➤ ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/70248/2434 Καθορισμός μεθοδολογίας και μαθηματικού τύπου, για τον υπολογισμό της διοικητικά καθοριζόμενης μοναδιαίας τιμής για κάθε κατηγορία μονάδων παραγωγής και για τα χαρτοφυλάκια Α.Π.Ε. στο πλαίσιο της λειτουργίας του Προσωρινού Μηχανισμού Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας (Ηλεκτρικής Ενέργειας) του άρθρου 12Α του ν. 4425/2016 (Α’ 185).
➤ ΔΔΑΔ Ε 1059344 ΕΞ 2022/5.7.2022 Τροποποίηση των αποφάσεων του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ): α) της υπό στοιχεία ΔΔΑΔ Ε 1134040 ΕΞ 2020/18.11.2020 «Επικαιροποίηση καθορισμός Περιγραμμάτων Θέσεων Εργασίας Υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)» (Β’5401), και β) της υπό στοιχεία: ΔΔΑΔ Ε 1045944 ΕΞ 2021/31.05.2021 «Καθορισμός της μεθοδολογίας, των κριτηρίων και της διαδικασίας αξιολόγησης και βαθμολόγησης των Θέσεων Εργασίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 28 του ν. 4389/2016 (Α’94)» (Β’ 2313 Β’ διορθ. σφαλμ. 2385 και Β’ 3846)
Λοιπές ειδήσεις με ενδιαφέρον που δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα
✏ Νέα αύξηση του ετήσιου πληθωρισμού τον Ιούνιο στο 12,1%. Η μηνιαία μεταβολή στο 1,6%
✏ Μειωμένα μισθώματα Νοεμβρίου 2020-Ιουλίου 2021: Πίστωση 5,1 εκατ. σε 2.258 ιδιοκτήτες
✏ Επίδομα θέρμανσης: Καταβολή για κατανάλωση θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης έως 10 Αυγούστου
✏ ΟΕΕ – Ανακοίνωση έναρξης αιτήσεων υποψηφίων διαχειριστών αφερεγγυότητας
✏ Οι δημόσιες συμβάσεις για τις υπηρεσίες λογιστή το 2ο τρίμηνο του 2022
✏ Σημαντικές αποφάσεις αναμένονται από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την Airbnb
Καλή συνέχεια σε όλους.
Το σχόλιο αυτό είναι και το τελευταίο μου σχόλιο για τη σαιζόν 2021-2022. Θα ακολουθήσουν 2 ακόμα από τον Κ. Γραβιά και τον Κ. Νιφορόπουλο και στη συνέχεια θα επανέλθουμε πάλι από Σεπτέμβριο.
Εύχομαι σε όλους καλό υπόλοιπο καλοκαιριού και πάνω απ’όλα υγεία.