Πατήστε το πλήκτρο "Enter" για να μεταβείτε στο περιεχόμενο

Χρ. Σταϊκούρας: Επτά πυλώνες για την εφαρμογή οικονομικής στρατηγικής φιλικής προς την ανάπτυξη και προσανατολισμένη στις μεταρρυθμίσεις

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10563 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
e-mail: [email protected]

Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2022

Δελτίο Τύπου

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στο 24ο Ετήσιο Συνέδριο της Capital Link στη Νέα Υόρκη “Invest in Greece Forum”

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Μπορνόζη που με προσκάλεσε στο Ετήσιο Φόρουμ Capital Link.
Ένα μοναδικό γεγονός κύρους που λαμβάνει χώρα σε μια κρίσιμη περίοδο, με αυξημένη αβεβαιότητα και ισχυρούς καθοδικούς κινδύνους για τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ, το 1/3 των χωρών της παγκόσμιας οικονομίας εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν τουλάχιστον 2 συνεχόμενα τρίμηνα συρρίκνωσης.
Σε αυτούς τους ταραχώδεις καιρούς, η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας των οικονομιών μας είναι μια μεγάλη πρόκληση.
Σε αυτόν τον τομέα η Ελλάδα τα κατάφερε.

1ος. Συνεχίζουμε να ξεπερνάμε τις προσδοκίες ανάπτυξης.
Αναμένουμε ανάπτυξη 5,6% για το 2022.
Πράγματι, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα προβλέπεται να αναπτυχθεί διπλάσια από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2022 και τριπλάσια από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο το 2023.

2ο. Η ποιότητα του ΑΕΠ βελτιώνεται, ενισχύοντας τις συνιστώσες των επενδύσεων και των εξαγωγών.
Φέτος εκτιμάται ότι οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις θα σημειώσουν νέα ιστορική επίδοση.
Σύμφωνα με – για άλλη μια φορά – τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση ως προς την αύξηση των επενδύσεων για την περίοδο 2022-2024.

Παράλληλα, οι ελληνικές εξαγωγές, ως ποσοστό του ΑΕΠ, είναι υψηλότερες από αυτές της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Γαλλίας.
Επιπλέον, η εξαγωγική βάση διαφοροποιείται σημαντικά, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση στις εξαγωγές προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, οι οποίες πλησιάζουν πλέον τα ποσοστά των υψηλά βιομηχανικών χωρών, όπως η Γερμανία.
Σημειώνεται ότι, με βάση τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Ελλάδα είχε έξι κατηγορίες αγαθών των οποίων οι εξαγωγές ξεπέρασαν το 1% του ΑΕΠ το 2021, ενώ πριν από την έναρξη της ελληνικής κρίσης χρέους είχε μόνο μία, τα πετρελαιοειδή.

3η. Οι εξελίξεις στην αγορά εργασίας ήταν θετικές.
Η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται, όντας στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2010, η απασχόληση αυξάνεται διπλάσια από τη μείωση της αεργίας και η μείωση του ποσοστού ανεργίας μεταξύ των γυναικών και των νέων είναι πιο έντονη από τη μείωση του ονομαστικού ποσοστού ανεργίας.

4η. Ο τραπεζικός τομέας έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο.
Ο δείκτης ΜΕΔ έχει μειωθεί από 44% του συνόλου των δανείων τον Ιούνιο του 2019, σε 10% τρία χρόνια αργότερα.
Την ίδια περίοδο οι καταθέσεις αυξήθηκαν κατά 35%.
Αυτή η πρόοδος στην αποκατάσταση των ισολογισμών των τραπεζών σταδιακά επιτρέπει στα πιστωτικά ιδρύματα να αυξήσουν τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας, όπως εκδηλώνεται από τον επιταχυνόμενο ρυθμό πιστωτικής αύξησης το 2021 και το 2022.

5η. Τα δημόσια οικονομικά επανήλθαν στη βελτιωτική τους τροχιά.
Αναμένουμε ότι το πρωτογενές έλλειμμα θα συρρικνωθεί στο 1,6% του ΑΕΠ φέτος, από 5% του ΑΕΠ πέρυσι.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρόκειται για την πιο έντονη δημοσιονομική εξυγίανση μεταξύ όλων των κρατών-μελών της ΕΕ.
Επιπλέον, προβλέπουμε πρωτογενή πλεονάσματα για το 2023 και μετά.
Η σημαντική αυτή δημοσιονομική πρόοδος βασίζεται – μεταξύ άλλων – στη σημαντική αύξηση των εσόδων, κυρίως λόγω ανάπτυξης, καθώς και στη μείωση της φοροδιαφυγής, ως αποτέλεσμα της μείωσης των φόρων και των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Πράγματι, σύμφωνα με την Έκθεση της ΕΕ, που δημοσιεύθηκε χθες, η Ελλάδα κατέγραψε την 4η μεγαλύτερη μείωση του κενού συμμόρφωσης ΦΠΑ στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2020, περιορίζοντας σημαντικά τις απώλειες εσόδων της.
Επιπλέον, το χάσμα συμμόρφωσης αναμένεται να μειωθεί ακόμη πιο γρήγορα το 2021, όταν θα δημοσιευτούν τα σχετικά στοιχεία.
Τα ευρήματα αυτά αποδεικνύουν ότι οι προσπάθειες της κυβέρνησής μας για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, την εντατικοποίηση των ελέγχων και την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, σε συνδυασμό με τις σημαντικές μειώσεις των φόρων, αποδίδουν καρπούς.

6η. Το δημόσιο χρέος βρίσκεται σε τροχιά μείωσης ρεκόρ.
Πράγματι, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να μειωθεί κατά 50 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε μια τριετία, τη μεγαλύτερη μεταξύ όλων των κρατών-μελών της ΕΕ από το 2019, πέφτοντας κάτω από το 160% του ΑΕΠ το 2023.
Οι αγορές φαίνεται να σημειώνουν αυτή τη βελτίωση, καθώς η Ελλάδα, σύμφωνα με το ESDM, ήταν μια από τις λίγες –αν όχι η μοναδική– χώρα της ζώνης του ευρώ όπου οι συμβάσεις ανταλλαγής πιστωτικής αθέτησης κατέγραψαν πτώση την περίοδο Ιουνίου έως Νοεμβρίου 2022.

7η. Ολοκληρώσαμε μια σειρά από σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης, την αναδιοργάνωση του συνταξιοδοτικού συστήματος, την απλούστευση του πλαισίου για την αδειοδότηση επενδύσεων, την παροχή ενός σύγχρονου καθεστώτος εταιρικής διακυβέρνησης, τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την τόνωση της έρευνας και της καινοτομίας και την αύξηση του μέγεθος των επιχειρήσεων.
Επιπλέον, τα τελευταία τρία χρόνια, η Ελλάδα κατέγραψε αξιοσημείωτη αύξηση στις θεσμικές επιδόσεις, συμπεριλαμβανομένης της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας και της αντιληπτής διαφθοράς, όπως μετράται με καθιερωμένες διεθνείς μετρήσεις.

Κυρίες και κύριοι,
Συνολικά, η ελληνική οικονομία, όπως επιβεβαιώνεται από την ιστορική 1η Μετα-Προγραμματική Έκθεση Εποπτείας, συνεχίζει να αποδίδει.
Έτσι, η αποδέσμευση της τελικής δόσης των μέτρων για το χρέος που υπόκεινται σε πολιτική σηματοδοτεί το τέλος των τακτικών συζητήσεων του Eurogroup για την Ελλάδα, όπως συνέβαινε από τον Ιούνιο του 2018.
Ωστόσο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι υψηλές πιέσεις στις τιμές της ενέργειας, η διάβρωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, το ασθενέστερο εξωτερικό περιβάλλον και οι αυστηρότερες συνθήκες χρηματοδότησης βρίσκονται στο επίκεντρο της πορείας προς το 2023.
Επιπλέον, το δημόσιο χρέος στην Ελλάδα είναι βιώσιμο και σε πτωτική τροχιά, αλλά παραμένει υψηλό.
Η χώρα έχει βγει από το πλαίσιο ενισχυμένης εποπτείας, αλλά δεν έχει ακόμη αποκτήσει το καθεστώς επενδυτικής βαθμίδας.
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών μειώθηκαν σημαντικά, ωστόσο το ιδιωτικό χρέος παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Και συνεχίζουμε να πλοηγούμαστε σε ταραγμένα διεθνή γεωπολιτικά «νερά».
Ως εκ τούτου, είναι εξαιρετικά σημαντικό να συνεχιστεί η εφαρμογή μιας οικονομικής στρατηγικής φιλικής προς την ανάπτυξη και προσανατολισμένη στις μεταρρυθμίσεις, βασισμένη σε 7 πυλώνες:

1ον: Εφαρμογή στοχευμένων μέτρων για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων των πολυεπίπεδων κρίσεων, ειδικά για το πιο ευάλωτο τμήμα της κοινωνίας.
Συνίστανται σε μέτρα που αυξάνουν τις εφάπαξ δαπάνες, όπως επιδοτήσεις ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου σε όλα τα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κοινωνικές μεταβιβάσεις σε φτωχότερα μέρη της κοινωνίας, επιδοτήσεις καυσίμων και αύξηση του επιδόματος θέρμανσης σε ευάλωτα νοικοκυριά, καθώς και μέτρα μείωσης – μόνιμα – φόροι, όπως η κατάργηση της προσαύξησης αλληλεγγύης και η μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Το κόστος αυτών των μέτρων αντισταθμίζεται εν μέρει από νέους φόρους στα απροσδόκητα κέρδη των παραγωγών ενέργειας: ένα ανώτατο όριο στις τιμές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας με το οποίο οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να μεταφέρουν τις εισπράξεις τους που υπερβαίνουν το καθορισμένο ανώτατο όριο στη Γενική Κυβέρνηση από τον Ιούλιο του 2022 και την επιβολή έκτακτη εισφορά 90% στα απροσδόκητα έσοδα για τους παραγωγούς ενέργειας για την περίοδο έως τον Ιούνιο του 2022.

2ον: Εφαρμογή αξιόπιστης και συνετής δημοσιονομικής πολιτικής.
Αυτό, μαζί με τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, είναι το κύριο «όπλο» κατά της αβεβαιότητας και της αστάθειας, καθώς και ένας οδικός χάρτης για την επίτευξη της κατάστασης επενδυτικού βαθμού.

3ον: Ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, μέσω της διάθεσης του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων και της πλήρους και έγκαιρης εφαρμογής του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Πράγματι, οι δαπάνες του PIB θα ανέλθουν σε επίπεδα ρεκόρ το 2023 και το ποσό που λαμβάνει σήμερα η χώρα μας από το RRF ξεπερνά τα 11 δισ. ευρώ.

4ον: Εφαρμογή φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, της κωδικοποίησης της εργατικής νομοθεσίας, της αποεπένδυσης του κράτους από τον τραπεζικό τομέα, καθώς και της εφαρμογής του Σχεδίου Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων.

5η. Εφαρμογή του νέου πλαισίου αφερεγγυότητας που είναι υπερσύγχρονο.
Έχουμε επιτύχει έναν αυξανόμενο αριθμό επιτυχημένων διακανονισμών οφειλών μέσω της εξωδικαστικής πλατφόρμας προπόνησης και των αυξανόμενων αποδοχών από τους οφειλέτες.
Πράγματι, οι επιτυχημένοι διακανονισμοί ξεπερνούν –πλέον– τον αριθμό των 2.350, εκ των οποίων οι 150 μόλις την τελευταία εβδομάδα.
Το συνολικό ποσό ανέρχεται στα 437 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, νομοθετήσαμε τη σύσταση Δημόσιου Γραφείου Πιστώσεων και Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, καθώς και την εφαρμογή Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση Ιδιωτικού Χρέους, προκειμένου να αποτραπεί η μελλοντική συσσώρευση ιδιωτικού χρέους και να ενισχυθεί η δευτερογενής αγορά ΜΕΔ.
Η ευθύνη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων σε αυτόν τον τομέα είναι σημαντική.
Αυτό θα πρέπει να ληφθεί με βάση την αρχή του επιμερισμού των βαρών.

. Διατήρηση του σήματος τιμών για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και παροχή κινήτρων για επενδύσεις στην ενεργειακή απόδοση, τις μελλοντικές ενεργειακές υποδομές, συμπεριλαμβανομένων των διασυνδέσεων, της αποθήκευσης και των καινοτόμων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μεταξύ άλλων:
– Δημιουργήσαμε δυναμικότητα αιολικής και ηλιακής ενέργειας 10 Gigawatt και άλλα 2,5 Gigawatt για υδροηλεκτρική ενέργεια.
– Μεταμορφωθήκαμε σε ενεργειακό κόμβο για την ευρύτερη γεωγραφική μας περιοχή, από τον πρόσφατα λειτουργικό Trans-Adriatic Pipeline έως τον πρόσφατα εγκαινιασμένο IGB.
– Πρόσφατα επεκτείναμε κατά 65% τη χωρητικότητα του τερματικού σταθμού TLNG στη νησίδα Ρεβυθούσα, δυτικά της Αθήνας.
– Η πρώτη μας μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη βρίσκεται υπό ανάπτυξη και θα αρχίσει να λειτουργεί στις αρχές του 2024.
– Βάζουμε ένα καλώδιο 3 Gigawatt για να μεταφέρει στην Ελλάδα πράσινη ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται στην Αίγυπτο και την Αφρική.

Επιπλέον, ως Υπουργείο Οικονομικών, ενσωματώνουμε συστηματικά την πτυχή του κλίματος στις οικονομικές μας πολιτικές.
Ενδεικτικά:
– Πάνω από το 37% του προϋπολογισμού μας για την ανάκαμψη έχει αφιερωθεί σε πράσινες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις και πρόκειται να ενισχυθεί περαιτέρω στο πλαίσιο του προγράμματος RePower της ΕΕ.
– Σχεδιάζουμε, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Βιώσιμης Χρηματοδότησης.
– Εφαρμόζουμε σταδιακά, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, το πράσινο σύστημα προϋπολογισμού.
Ως αποτέλεσμα, ο κρατικός προϋπολογισμός του 2023 περιλαμβάνει σαφείς αναφορές πράσινων ετικετών στο κλιματικό αποτύπωμα των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού.
– Τέλος, υιοθετούμε φορολογικά εργαλεία για να προωθήσουμε τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής επιχειρηματικότητας.
Πράγματι, πρόσφατα εισαγάγαμε μια πρόσθετη υπερέκπτωση 100% για φορολογικούς σκοπούς για τις επιλέξιμες δαπάνες ΜΜΕ για επενδύσεις πράσινης μετάβασης και ψηφιοποίησης.

. Συμμετέχοντας ενεργά στις πρωτοβουλίες για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική.
Υποστηρίζουμε την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, την εμβάθυνση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών και την αναθεώρηση του πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.
Όσον αφορά το τελευταίο, δεδομένης της αύξησης των δεικτών του δημόσιου χρέους τα τελευταία δύο χρόνια, η επαναφορά των υφιστάμενων δημοσιονομικών κανόνων δεν έχει νόημα από οικονομική άποψη και δεν θα ήταν αξιόπιστη για τις αγορές.
Το αναθεωρημένο δημοσιονομικό πλαίσιο θα πρέπει να διασφαλίζει, μεταξύ άλλων, ότι:
– Οι διαδρομές μείωσης του χρέους δεν είναι προφορτωμένες στον απόηχο της πανδημικής κρίσης,
– η δημοσιονομική πολιτική είναι αντικυκλική και
– Προστατεύονται οι παραγωγικές επενδύσεις, μεταξύ των οποίων και οι αμυντικές δαπάνες.

Όπως ανέφερα την Τρίτη, κατά τη συνεδρίαση του ECOFIN, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελεί κατάλληλη βάση για περαιτέρω συζήτηση.
Συμμεριζόμαστε την εκτίμηση της ανακοίνωσης ότι η δημοσιονομική βιωσιμότητα και η μακροπρόθεσμη ανάπτυξη είναι αδιαχώριστα.
Κατανοούμε επίσης την περίπτωση ενίσχυσης της σχέσης μεταξύ της δημοσιονομικής και της εξωτερικής βιωσιμότητας.
Και συμφωνούμε με την πνευματική βάση για την προσέγγιση «τύπου σύμβασης», η οποία αυξάνει την εθνική ιδιοκτησία και, επομένως, το εύρος της συμμόρφωσης.

Ταυτόχρονα, η επικοινωνία αφήνει ορισμένα σημαντικά κενά στο πλαίσιο διακυβέρνησης.
1ος. Η οικονομική βάση για την εισαγωγή σε μια νομισματική ένωση μιας κεντρικής δημοσιονομικής ικανότητας είναι πολύ ισχυρή.
2ο. Η επικοινωνία είναι κάπως ασαφής σχετικά με την αντιμετώπιση των ασύμμετρων εξωτερικών ανισορροπιών.
Πράγματι, τα ισοζύγια τρεχουσών συναλλαγών των κρατών μελών έχουν άμεσες εξωτερικές επιπτώσεις στις δημοσιονομικές τροχιές άλλων κρατών-μελών.
3η. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την αντιμετώπιση των ανοδικών κινήσεων σε σχέση με την προβλεπόμενη δημοσιονομική πορεία.
4η. Έχουμε σοβαρή ανησυχία με την πρόταση για αυτόματο άνοιγμα της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος σε περίπτωση αποκλίσεων από τη συμφωνημένη δημοσιονομική πορεία για τα κράτη-μέλη που ταξινομούνται ως προκλήσεις υψηλού χρέους.

Κυρίες και κύριοι,
Είναι προφανές ότι, παρά τις δυσκολίες και τη διεθνή αστάθεια, η Ελλάδα έχει γυρίσει σελίδα.
Η χώρα εφαρμόζει αποτελεσματικά μεταρρυθμίσεις και συνεκτικές πολιτικές που παρέχουν την ώθηση για τη διαμόρφωση ενός πιο ανθεκτικού και χωρίς αποκλεισμούς οικονομικού τοπίου, επιτυγχάνοντας υψηλή και βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργώντας πολλές θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή.
Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο!

I would like to thank Mr. Bornozis for inviting me to the Annual Capital Link Forum.
A unique, prestigious event that is taking place at a crucial period, with heightened uncertainty and strong downside risks to the world economic outlook.
It is noteworthy that, according to estimates by the World Bank and the IMF, 1/3 of the countries in the global economy are estimated to present at least 2 consecutive quarters of contraction.
In these turbulent times, reinforcing the resilience and competitiveness of our economies is a major challenge.
In this field, Greece has succeeded.

1st. We continue outperforming growth expectations.
We expect 5.6% growth for 2022.
Indeed, according to the forecasts of the European Commission, Greece is projected to grow at twice the European average in 2022, and three times the European average in 2023.

2nd. GDP quality improves, by strengthening the components of investments and exports.
This year, it is estimated that Foreign Direct Investments will record a new historical performance.
According – once again – to the forecasts of the European Commission, Greece is ranked first in terms of investments’ increase for the period 2022-2024.

At the same time, Greek exports, as a percentage of GDP, are higher than those of Italy, Spain and France.
In addition, the export base is significantly diversified, registering an impressive increase in the exports of high-tech goods, which are now approaching the percentages of highly industrialized countries, such as Germany.
It is noted that, based on World Bank data, Greece had six categories of goods whose exports exceeded 1% of GDP in 2021, while before the outset of the Greek debt crisis it had only one, petroleum products.

3rd. Labour market developments have been positive.
Unemployment continues its decline, being at its lowest level since 2010, employment increases by double the size of inactivity reduction, and the reduction in the unemployment rate among women and youth is more pronounced than the reduction in the headline unemployment rate.

4th. The banking sector has made marked progress.
The NPL ratio has been reduced from 44% of total loans at June 2019, to 10% three years later.
Over the same period, deposits have increased by 35%.
This progress in restoring banks’ balance sheets gradually allows credit institutions to increase finance to the real economy, as manifested by the accelerated credit growth rate in 2021 and 2022.

5th. Public finances have resumed their improving trajectory.
We expect the primary deficit to shrink at 1.6% of GDP this year, from 5% of GDP last year.
According to the European Commission, this is the most pronounced fiscal consolidation among all EU member-states.
Moreover, we project primary surpluses for 2023 onwards.
This significant fiscal progress is based – among others – on a significant increase of revenues, mainly due to growth, as well as to the reduction of tax evasion, as a result of the reduction of taxes and social security contributions.
Indeed, according to the EU Report, published yesterday, Greece recorded the 4th largest VAT compliance gap reduction in the European Union in 2020, significantly limiting its revenue losses.
Moreover, the compliance gap is expected to decline even faster in 2021, when the relevant data is published.
These findings prove that our Government’s efforts to combat tax evasion, intensify controls and promote electronic transactions, combined with the significant reductions in taxes, are bearing fruits.

6th. Public debt is on record-level reduction path.
Indeed, the public debt to GDP ratio is projected to fall by 50 percentage points within a three-year period, the largest among all EU member-states since 2019, falling below 160% of GDP in 2023.
Markets seem to note this improvement, as Greece, according to the ESDM, was one of the few – if not the only – euro area country where credit default swaps recorded a decline over the period June to November 2022.

7th. We have completed a number of important reforms to digitalize public administration, to reorganize the pension system, to simplify the framework for investment licensing, to provide a modern corporate governance regime, to establish tax incentives in order to boost research and innovation and to increase the size of firms.
Moreover, over the last three years, Greece has recorded a notable increase in institutional performance, including government effectiveness and perceived corruption, as measured by established international metrics.

Ladies and Gentlemen,
Overall, the Greek economy, as confirmed by the historical 1st Post-Program Surveillance Report, continues delivering.
Thus, the release of the final tranche of policy-contingent debt measures marks the end of the regular Eurogroup discussions on Greece, as it was happening since June 2018.
However, at the European level, high energy price pressures, the erosion of households’ purchasing power, a weaker external environment and tighter financing conditions are taking centre stage heading into 2023.
Moreover, public debt in Greece is sustainable and in a declining trajectory, but remains high.
The country has exited the enhanced surveillance framework, but has not yet attained the investment grade status.
Non-performing loans in banks’ portfolios fell significantly, but private debt remains one of the biggest problems for households and businesses.
And we continue to navigate through turbulent international geopolitical “waters”.
Thus, it is of outmost importance to continue implementing a growth-friendly and reform-oriented economic strategy, based on 7 pillars:

1st: Implementing targeted measures to tackle the economic effects of multi-level crises, especially for the most vulnerable part of the society.
They consist of measures increasing one-off expenditure, such as electricity and natural gas subsidies to all households and businesses, social transfers to poorer parts of the society, fuel subsidies and the increase in the heating allowance to vulnerable households, as well as measures reducing – permanently – taxes, like the abolishment of the solidarity surcharge and the reduction of social security contributions.
The cost of these measures is partly offset by new taxes on windfall profits of energy producers: a cap on wholesale electricity prices whereby the electricity producers have to transfer their receipts exceeding the set cap to the General Government since July 2022, and the imposition of an extraordinary 90% levy on windfall revenues for the energy producers for the period up to June 2022.

2nd: Implementing a credible and prudent fiscal policy.
This, along with optimal utilization of available resources, is the main “weapon” against uncertainty and volatility, as well as a roadmap to achieving investment grade status.

3rd: Enhancing liquidity in the real economy, through the deployment of the Public Investment Budget and the full and timely implementation of the Recovery and Resilience Plan.
Indeed, PIB spending will rise to record levels in 2023, and the amount that our country currently receives from the RRF exceeds 11 billion euros.

4th: Implementing ambitious structural reforms, including the primary health care reform, the codification of the labor legislation, the de-investment of the state from the banking sector, as well as the implementation of the Asset Development Plan.

5th. Implementing the new insolvency framework which is state-of-the-art.
We have achieved a growing amount of successful debt settlements through its out-of-court workout platform, and increasing acceptances by debtors.
Indeed, successful settlements exceed – now – the number 2,350, out of which 150 just in the last week.
The total amount stands at 437 million euros.
Additionally, we legislated the establishment of a Public Credit Bureau and of a Central Credit Registry, as well as the implementation of a National Strategy for Private Debt Management, in order to prevent future private debt build-up and enhance the secondary NPL market.
The responsibility of financial institutions, on that field, is significant.
This should be taken, on the principal of burden sharing.

6th. Preserving the price signal to reduce energy consumption and incentivizing investments in energy efficiency, future-proof energy infrastructure, including interconnections, storage and innovative renewable technologies.
Among others:
– We have established a 10 Gigawatt wind and solar energy capacity, and another 2,5 Gigawatt for hydroelectric energy.
– We have been transformed into an energy hub for our wider geographical region, from the newly operational Trans-Adriatic Pipeline to the newly inaugurated IGB.
– We have recently expanded by 65% the capacity of our TLNG terminal on the islet of Revithoussa, west of Athens.
– Our first storage and regasification unit (FSRU) in Alexandroupoli is under development, and will start operating by the beginning of 2024.
– We are putting forward a 3 Gigawatt cable to carry to Greece green electricity produced in Egypt and Africa.

Moreover, as Ministry of Finance, we have been systematically integrating the climate aspect into our economic policies.
Indicatively:
– More than 37% of our recovery budget has been dedicated to green reforms and investments and is to be further enhanced under the RePower EU scheme.
– We design, in collaboration with the European Commission, a comprehensive National Sustainable Finance Strategy.
– We gradually implement, in collaboration with the OECD, the green budgeting system.
As a result, the 2023 State Budget features explicit green tagging references on the climate footprint of state budget spending.
– Finally, we are adopting tax tools in order to promote the green and digital transformation of Greek entrepreneurship.
Indeed, we have recently introduced an additional 100% super-deduction for tax purposes of qualifying SME expenses for green transition and digitization investments.

7th. Actively participating in the initiatives for the new European economic architecture.
We support the completion of the Banking Union, the deepening of the Capital Markets Union and the review of the economic governance framework.
As far as the latter is concerned, given the increase in public debt ratios over the last couple of years, a reinstatement of the present fiscal rules makes little economic sense and would not be credible with markets.
The revised fiscal framework should ensure, among others, that:
– debt reduction paths are not frontloaded in the aftermath of the pandemic crisis,
– fiscal policy is counter-cyclical, and
– productive investments, among them defense expenditure, are protected.

As I mentioned on Tuesday, during the ECOFIN meeting, the European Commission’s proposal is a suitable basis for further discussion.
We share the communication’s assessment that fiscal sustainability and long-term growth are inseparable.
We also understand the case for strengthening the link between fiscal and external sustainability.
And we agree with the intellectual basis for the “contract-type” approach, which increases national ownership and, therefore, the scope of compliance.

At the same time, the communication leaves some important gaps in the governance framework.
1st. The economic basis for introducing into a monetary union a centralized fiscal capacity is very strong.
2nd. The communication is somewhat unclear about the treatment of asymmetric external imbalances.
Indeed, member-states’ current account balances have direct externalities on other member-states’ fiscal trajectories.
3rd. There is no provision for the treatment of upsides relative to the projected fiscal path.
4th. We have a serious concern with the proposal for automatic opening of Excessive Deficit Procedure in the event of deviations from the agreed fiscal path for member-states classified to have high debt challenges.

Ladies and Gentlemen,
It is evident that, despite difficulties and international volatility, Greece has turned a page.
The country is efficiently implementing reforms and coherent policies which provide the impetus to form a more resilient and inclusive economic landscape, achieving high and sustainable growth, creating many jobs and enhancing social cohesion.
We are determined to continue along the same path!

Source