Πατήστε το πλήκτρο "Enter" για να μεταβείτε στο περιεχόμενο

Ά. Γεωργιάδης: Σημεία από την ομιλία του Υπ. Ανάπτυξης στην Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Αθήνα, 3 Mαρτίου 2021

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις.

«Πριν τοποθετηθώ λίγο επί της αρχής για το νομοσχέδιο, θέλω καταρχάς να πω ορισμένα πράγματα για αυτά που ακούστηκαν, τα οποία είναι αρκούντως εξωφρενικά και τέτοια στρεψοδικία δεν περίμενα από τον κύριο Τσακαλώτο.

…………

Λοιπόν, και πάμε λίγο και στο νομοσχέδιο. Δύο λόγια θα πω γρήγορα, τα έχουμε πει και στην Επιτροπή πολύ αναλυτικά. Γιατί φτάσαμε σε αυτό το νομοθέτημα. Θέλω καταρχάς να ευχαριστήσω τους συναδέλφους, η συζήτηση στην Επιτροπή ήταν εποικοδομητική, πολλές από τις ενστάσεις που ακούστηκαν στην Επιτροπή έγιναν δεκτές, αποσύραμε το άρθρο 192 ακριβώς για να απαντήσουμε σε κάποιες από τις ανησυχίες και της αντιπολίτευσης όπως τέθηκαν στην Επιτροπή.

Στις νέες νομοτεχνικές βελτιώσεις, που θα καταθέσουμε αύριο, θα υπάρξει αναπροσαρμογή των άρθρων 189 και 190, ακούσαμε τις ενστάσεις του Προέδρου των Επιμελητήριων, του κυρίου Μίχαλου, ως προς το άρθρο για το ΓΕΜΗ, για τις κατασκευαστικές εταιρείες, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Υπήρξε μία καλή συνεννόηση σήμερα μεταξύ του Τεχνικού Επιμελητηρίου και της Κεντρικής Ενώσεως των Επιμελητηρίων. Θα υπάρξει μία νομοτεχνική βελτίωση αναπροσαρμογής, επαναδιατύπωσης των δύο αυτών άρθρων ώστε να μην υπάρχουν οι ανησυχίες που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της ακροάσεως φορέων. Μιλήσαμε για τις τροπολογίες που καταθέσαμε.

Ως προς τα ζητήματα της εμπλοκής των ιδιωτών στα δημόσια έργα και στην εκτέλεσή τους, έχει απαντήσει ο κύριος Καραμανλής κα θα απαντήσει και αύριο στην κυρίως ομιλία του.

Δύο λόγια για το πώς φτάσαμε στο νομοσχέδιο και μετά θα κλείσω με το άρθρο 219 το οποίο επανήλθε και σήμερα πολύ έντονα στην κριτική.

Λοιπόν, ως προς το νομοσχέδιο, θέλω να πω για να ακούσει ο ελληνικός λαός πώς φτάσαμε εδώ. Όταν αναλάβαμε την διακυβέρνηση του τόπου διαπιστώσαμε πολύ γρήγορα ότι η διαδικασία των δημοσίων συμβάσεων εξελίσσετο παντού πάρα πολύ αργά. Ήταν τόσο πολλές οι δυνατότητες δικαστικών προσφυγών, τόσο αργές οι διαδικασίες, όπου πραγματικά διαγωνισμοί τελείωναν όταν πια τα υλικά, τα οποία αγοράζονταν, ήταν παλαιάς τεχνολογίας και δεν είχαν πια καμία χρησιμότητα.

Καταλάβαμε στην περίπτωση του Ελληνικού, για την οποία έχει ασκηθεί και τόσο μεγάλη κριτική από την αντιπολίτευση, ότι απλώς και μόνο η διένεξη δύο εταιρειών Hard Rock και Mohegan, οδήγησε σε μία διαδικασία βάσης του 4412 που χάσαμε πάνω από ένα χρόνο μεταξύ της Ανεξάρτητης Επιτροπής Προσφυγών και του Συμβουλίου της Επικρατείας έως ότου φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα που ήταν αυτό που έλεγε η Επιτροπή από την αρχή, αλλά εν τω μεταξύ χάθηκαν πάνω από 12 μήνες.

Αυτή μας η εμπειρία μάς κινητροδότησε και μετά μας έκανε να τρέξουμε και γρηγορότερα λόγω των γεγονότων της πανδημίας και της ανάγκης να απορροφήσουμε πολύ μεγάλους πόρους στα επόμενα χρόνια στα δημόσια έργα και αποφασίσαμε το Μάρτιο του 2020 με τον αναπληρωτή Υπουργό, με τον κύριο Παπαθανάση, και συστήσαμε την Επιτροπή την νομοπαρασκευαστική με επικεφαλής τον καθηγητή, τον κύριο Γεώργιο Δελλή.

Θέλω ιδιαιτέρως από το βήμα της Βουλής να ευχαριστήσω τον καθηγητή του ΕΚΠΑ, τον κύριο Δελλή, για την εξαιρετικά σημαντική συμβολή προσωπικά του ιδίου και όλων των μελών της Επιτροπής του για να φτάσουμε σήμερα να έχουμε αυτό το άρτιο νομοθέτημα το οποίο ως πλέον αρκετά έμπειρος κοινοβουλευτικά μετά από 14 χρόνια εδώ μπορώ να σας πω ότι σοβαρές αντιδράσεις για το μέγεθος του νομοσχεδίου δεν συνάντησε ούτε στην Επιτροπή ούτε στην Ολομέλεια, πράγμα που δείχνει ότι είναι καλά γραμμένο και απαντά σε πραγματικά αιτήματα.

Η διυπουργική Επιτροπή, στην οποία είχα την τιμή να προεδρεύω με όλους τους συμμετέχοντες συναρμοδίους υπουργούς, συνεδρίασε πάρα πολλές φορές κατά τη διάρκεια των μηνών, φτάσαμε στη δημόσια διαβούλευση στις αρχές του έτους, συμπεριλάβαμε και διαβάσαμε σχόλια που έφτασαν τις 500 σελίδες από τη δημόσια διαβούλευση και τα οποία όσα μπορούσαμε και κρίναμε σκόπιμο ενσωματώσαμε στην τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου.

Φτάσαμε στην Επιτροπή κατά τους προβλεπόμενους κοινοβουλευτικά χρόνους, και είμαστε σήμερα εδώ για να γίνει νόμος του κράτους από αύριο, μετά την υπερψήφισή του από την Ολομέλεια. Αυτό δε το νομοσχέδιο είναι προϊόν μίας επίπονης, μακρόχρονης και πολυσχιδούς εργασίας πολλών διαφορετικών υπουργείων και πολλών διαφορετικών ανθρώπων.

Ποιος είναι ο στόχος; Ο στόχος είναι χωρίς να γίνουν εκπτώσεις στη διαφάνεια να υπάρξει πολύ μεγάλη ταχύτητα. Τα έχει εξηγήσει ο εισηγητής μας ο κύριος Μπουκώρος, τον οποίο θέλω ιδιαιτέρως να συγχαρώ για την εμπεριστατωμένη ανάλυση που έκανε κατά την εισήγησή του και σήμερα στην Ολομέλεια και τις προηγούμενες μέρες στη συνεδρίαση των επιτροπών. Πράγματι πιστεύω ότι έχουμε φτάσει στο βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα τηρουμένων και των δεσμών που έχει επιβάλλει η ευρωπαϊκή οδηγία.

Άκουσα προηγουμένως την εισήγηση του συνάδελφου του κυρίου Ανδρέα Λοβέρδου, ήταν σημαντική. Πολλά από όσα, όμως, είπε ο συνάδελφος Ανδρέας Λοβέρδος δεσμεύονται από την ευρωπαϊκή οδηγία και δεν μπορούν να ξεπεραστούν. Το λέω γιατί πολλοί μπορεί να έχετε την απορία γιατί δεν πάμε σε μεγαλύτερη ταχύτητα και σε πιο γρήγορες διαδικασίες. Αυτό το νομοσχέδιο που έχουμε φέρει, κατά την γνώμη των ειδικών νομικών που το έχουν συντάξει, κινείται ακριβώς στα όρια της ταχύτητας που επιτρέπει η ευρωπαϊκή οδηγία και με αυτό θα πορευτούμε.

Η δυνατότητα να αναρτάς στο διαδίκτυο από χαμηλότερο ύψος τις δημόσιες συμβάσεις, ο καθορισμός των συμβάσεων ήσσονος σημασίας, η αύξηση του ποσού των απευθείας αναθέσεων, η μείωση των βαθμών δικαστικής προσφυγής και των χρονικών ορίων μεταξύ του κάθε βήματος δικαστικής προσφυγής, η συγχώνευση των σχετικών διαδικασιών, τα μητρώα τα οποία δημιουργούντα και ούτω καθεξής, όλα μαζί συγκλίνουν σε ένα πράγμα: στο να φτιάξουμε μεγαλύτερη ταχύτητα με μεγαλύτερη διαφάνεια.

Τώρα, το νομοσχέδιο δεν έχει μόνο αυτό. Έχει και ρυθμίσεις που αφορούν στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και το οποίο πραγματικά μάς απασχόλησε αρκετά κατά τη διάρκεια της Επιτροπής. Εμείς εμπιστευόμαστε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, δίνουμε στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος ένα μεγαλύτερο ρόλο βοήθειας στον κρατικό μηχανισμό, πιστεύουμε ότι αυτό θα επιταχύνει και θα βοηθήσει τις διαδικασίες.

Στο νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις για την Αναπτυξιακή Τράπεζα, για την οποία θέλω να κάνω μία ειδική αναφορά. Η Αναπτυξιακή Τράπεζα αυτούς τους μήνες που έχω την ευθύνη από τον κύριο Πρωθυπουργό να έχω την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, έχει παρουσιάσει ένα πολύ μεγάλο έργο. Είχαμε την εξαιρετική τιμή στην DG ECFIN προχθές να έχουμε για πρώτη φορά αναφορά στην πολύ θετική επίδραση στην ελληνική οικονομία των δράσεων από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.

Και βεβαίως οι ρυθμίσεις που φέρνουμε θα δώσουν την ευκαιρία στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με ταχύτητες του ιδιωτικού τομέα να στελεχωθεί σε ανθρώπινο δυναμικό και να μπορέσει να αναπτύξει τα προϊόντα της ώστε να καλύψουμε μεγαλύτερο εύρος της αγοράς.

Και βέβαια υπάρχουν και λοιπές διατάξεις που ρυθμίζουν μία σειρά ζητημάτων και θα σταθώ τώρα, για να μην καταχραστώ το χρόνο, στο άρθρο 219.

Και από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ ο κύριος Φάμελλος επανέλαβε περίπου σήμερα αυτά που είπε στην Επιτροπή. Και από πλευράς ΜΕΡΑ25 ο κύριος Αρσένης είπε περίπου, όχι περίπου, νομίζω κατά γράμμα αυτά που λέει στην Επιτροπή, στέκονται στην αντίδραση των περιβαλλοντολογικών οργανώσεων.

Ο κύριος Φάμελλος, και τα κατέθεσα χθες στην Επιτροπή, ως αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος της Κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα, βρέθηκε να έχει τις περιβαλλοντολογικές οργανώσεις για την απόφασή του για τον Βόλο και τις τσιμεντοβιομηχανίες εκεί να κάνουν δημόσιες εκκλήσεις και συλλαλητήρια στο Βόλο για να οπισθοχωρήσει. Αυτός δεν οπισθοχώρησε και έκανε καλό στην ελληνική οικονομία και στην ελληνική τσιμεντοβιομηχανία.

Ως προς τις ανησυχίες των περιβαλλοντικών οργανώσεων τώρα, τις οποίες δεν θέλω να τις προσπεράσω, θέλω να τις εξηγήσω για να τις καθησυχάσω, αν αυτό είναι εφικτό.

Τι κάνει το άρθρο 219; Το άρθρο 219 δεν μπήκε για να σταματήσει την εκπόνηση των συνολικών σχεδίων. Το ακριβώς αντίθετο. Εάν τα συνολικά σχέδια προλάβουν να εκδοθούν στους προβλεπόμενους χρόνους, το άρθρο 219 δεν θα έχει καμία χρησιμότητα και δεν θα εφαρμοστεί. Γιατί; Το άρθρο 219 τι λέει; Λέει ότι εκεί που δεν υπάρχουν οι μελέτες, όπου προβλέπει ότι εάν κατά τη διάρκεια εκδόσεώς του ή και αφού εκδοθεί αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, ολοκληρωθούν οι μελέτες αυτομάτως αυτές οι μελέτες υπερισχύουν, άρα καθόλου δεν τις βλάπτει.

Θα υπάρχει και μία διαδικασία ad hoc η οποία όμως θα έχει όλες τις ασφαλιστικές δικλείδες προστασίας του περιβάλλοντος, ήτοι: κατάθεση ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης, εκπόνηση ΣΜΠΕ, έγκριση της αρμόδιας Επιτροπής του Υπουργείου Περιβάλλοντος, της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και προληπτικό έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος.

Δεν υπάρχει άλλη ασφαλιστική δικλείδα να βάλουμε. Όσες ασφαλιστικές δικλείδες προστασίας του περιβάλλοντος έχει η ελληνική πολιτεία και η ελληνική νομοθεσία έχουν όλες συμπεριληφθεί μέσα σε αυτό το άρθρο. Άρα κάποιος καλόπιστος δεν έχει κανένα λόγο να ανησυχεί. Κάποιος κακόπιστος θα ανησυχήσει ό,τι και να γράψουμε, ό,τι και να κάνουμε.

Εγώ απευθύνομαι στους καλόπιστους τώρα. Θα μου πείτε: μα δεν εμπιστεύεστε ότι θα είναι τα σχέδια έτοιμα στις προβλεπόμενες ημερομηνίες; Αφήνω τον κόσμο που μας ακούει να απαντήσει μόνος του. Εμπιστεύεται ο κόσμος, που μας ακούει, ότι θα προλάβουν οι μελέτες στις προβλεπόμενες ημερομηνίες; Θέλω να είμαι ειλικρινής: ειλικρινά το εύχομαι να το πετύχουν και θα πανηγυρίσω εάν το πετύχουν. Όμως μέχρι στιγμής όποτε έχουμε αναθέσει παρόμοιες μελέτες, να πω ότι η διαδικασία κράτησε από την προηγούμενη Κυβέρνηση και μέχρι τώρα, πέντε χρόνια και δεν έχουν τελειώσει. Αν τελειώσουν έχει καλώς, αν δεν τελειώσουν, όμως, πρέπει να μπορούμε και εμείς να παίρνουμε μία απόφαση να γίνεται και καμία δουλειά σεβόμενοι το περιβάλλον και με τις ασφαλιστικές δικλείδες που είπα. Αυτό λέει το άρθρο 219.

Άρα το άρθρο δεν θα αποσυρθεί, χρειάζεται. Και αν θέλετε μιλώντας και πολιτικά -και αναφέρομαι στον κύριο Τσακαλώτο που είχε διοικήσει στο ελληνικό κράτος-είναι και ένας μοχλός πιέσεως για να ξέρουν όλοι ότι πρέπει να τηρήσουν τις ημερομηνίες και να κάνουν τη δουλειά τους και να μη χάσουμε άπειρο χρόνο όπως συνήθως γίνεται στην Ελλάδα.

Άρα δεν βλέπω κανένα λόγο ανησυχίας και δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνεται όλη αυτή η φασαρία. Σέβομαι τις ανησυχίες των περιβαλλοντολογικών οργανώσεων αλλά εδώ ίσως είναι ολίγον υπερβολικοί. Τα υπόλοιπα αύριο στην κατ’ άρθρον ομιλία μου. Ευχαριστώ πάρα πολύ».

Ολόκληρη η ομιλία στο ακόλουθο link