Πατήστε το πλήκτρο "Enter" για να μεταβείτε στο περιεχόμενο

Καταργείται για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το προβλεπόμενο όριο προϋπολογισμού των εβδομήντα πέντε εκατομμυρίων (75.000.000) ευρώ

Με τροπολογία που κατατέθηκε  στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τίτλο: «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

1.Διασαφηνίζονται οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) σε σχέση με αυτές της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ-ΔΑΜ και των λοιπών Διαχειριστικών Αρχών ΕΣΠΑ 2021-2027. Ειδικότερα μεταξύ άλλων προβλέπεται : ί) η συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ – ΔΑΜ στον σχεδίασμά και την αναθεώρηση των υποκείμενων Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ), ίί) ο συντονισμός της αξιοποίησης όλων των διαθέσιμων για τον σκοπό αυτό εθνικών ή ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης, πλην του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΠΔΑΜ) εντός του ΕΣΠΑ 2021-2027, iii) η παρακολούθηση της προόδου και της εξέλιξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του Πράσινου Ταμείου και άλλων προγραμμάτων και Ταμείων, προκειμένου να εντοπίσει και να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση δράσεων που σχετίζονται με τους τομείς πολιτικής της ΔΑΜ κ.λπ.

2.Ορίζεται ότι, η λειτουργία της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ επικουρείται από τη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αντί της Διεύθυνσης Διαχείρισης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού που ισχύει, και τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ίδιου Υπουργείου.

3.Καταργείται για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το προβλεπόμενο όριο προϋπολογισμού των εβδομήντα πέντε εκατομμυρίων (75.000.000) ευρώ.

4.Προβλέπεται ότι, στις συμβάσεις του Αναπτυξιακού Προγράμματος Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (εφεξής, Πρόγραμμα) δεν περιλαμβάνονται, ανεξάρτητα από το ύψος του προϋπολογισμού τους και τον τρόπο χρηματοδότησής τους : α) οι συμβάσεις που υλοποιούνται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα εντός των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) που συνοδεύουν το ΙΙρόγραμμα ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027, και β) οι συμβάσεις για την υλοποίηση των οποίων, μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ο δημόσιος φορέας υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3389/2005 απευθείας στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Επιπροσθέτως εναρμονίζονται με τα ως άνω αναφερθέντα και οι διατάξεις του άρθρου 127 του ν. 4799/2021 σχετικά με τη χρηματοδότηση του Προγράμματος.

5. Επανακαθορίζεται η σύνθεση της Διϋπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ.) με την προσθήκη του Υπουργού Επικράτειας, αρμοδίου για την επιχειρησιακή υποστήριξη του Πρωθυπουργού κατά τον εφαρμοσμένο προγραμματισμό των δημοσίων πολιτικών.

Αιτιολογική έκθεση

Άρθρο 1: Με το άρθρο 1 τροποποιούνται οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης, η οποία ανήκει στην Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, προκειμένου να καταστεί αποτελεσματικότερη η λειτουργία της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ.

Άρθρο 2: Ως αρμόδια υπηρεσία για την παροχή διοικητικής συνδρομής προς την Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ εκ μέρους του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ορίζεται η Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Άρθρο 3: Αναφορικά με τη δυνατότητα ένταξης των έργων Α.Π.Ε. στο νομοθετικό πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων και ειδικότερα στην κατηγορία «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας» καταργείται το όριο των 75 εκατομμυρίων ως προϋπολογισμός επένδυσης.

Άρθρο 4: Με το άρθρο 4 προσδιορίζεται το περιεχόμενο του όρου «Σύμβαση» στο άρθρο 126 του ν. 4799/2021 (Α’ 78), προκειμένου να μην συμπεριλαμβάνονται στο περιεχόμενο του ως άνω όρου τα έργα, τα οποία υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ανεξάρτητα από όριο προϋπολογισμού επένδυσης ή τρόπο χρηματοδότησης kol εντός των περιοχών που περιλαμβάνονται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) που συνοδεύουν το Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΠΔΑΜ) ΕΣΠΑ 2021-2027, καθώς και τα έργα για τα οποία ο δημόσιος φορέας υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3389/2005 (Α’ 232) απευθείας στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Άρθρο 5: Το προτεινόμενο άρθρο αποτελεί νομοθετική βελτίωση και προσαρμογή του άρθρου 127 του ν. 4799/2021 αναφορικά με την έγκριση των συμβάσεων που σχετίζονται με έργα ΣΔΙΤ και υπάγονται στις υπό τροποποίηση νομοθετικές διατάξεις.

Άρθρο 6: Στην προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται η συμμετοχή του Υπουργού Επικράτειας, αρμόδιου για την επιχειρησιακή υποστήριξη του Πρωθυπουργού κατά τον εφαρμοσμένο προγραμματισμό των δημοσίων πολιτικών, στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ.) με σκοπό τον αποτελεσματικότερο συντονισμό του έργου της Επιτροπής με τη συνολική κυβερνητική λειτουργία.


Στόχος

Άρθρο 1: Με την προτεινόμενη ρύθμιση προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες της συγκεκριμένης Διεύθυνσης της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ και αποσαφηνίζονται σε σχέση με τις αρμοδιότητες της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ ΔΑΜ η οποία επίσης υπάγεται στην Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ.

Άρθρο 2:  Με την προτεινόμενη ρύθμιση ως αρμόδια για να συνδράμει την Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ, πλην της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ορίζεται η Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών του ίδιου ως άνω Υπουργείου.

Άρθρο 3: Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι για τις επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που πληρούν τα κριτήρια της σχετικής νομοθετικής διάταξης για την ένταξή τους στην κατηγορία «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας», δεν ισχύει η προϋπόθεση του ορίου των 75 εκ. ευρώ ως κατώτατο όριο προϋπολογισμού της επένδυσης.

Άρθρο 4: Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξαιρούνται από το περιεχόμενο του όρου «Σύμβαση» του άρθρου 126 του ν. 4799/2021 οι συμβάσεις που υλοποιούνται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα εντός των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) που συνοδεύουν το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027, ανεξάρτητα από το ύφος του προϋπολογισμού τους και τον τρόπο χρηματοδότησής τους, καθώς και οι συμβάσεις για τις οποίες έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3389/2005 (Α’ 232) απευθείας στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Άρθρο 5:  Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η νομοτεχνική βελτίωση, προκειμένου να καταστεί σαφές ότι ειδικά για τα έργα ΣΔΙΤ τα οποία υλοποιούνται εντός των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης δεν εφαρμόζεται η παρ. 4 του τροποποιημένου άρθρου ανεξάρτητα από το ύψος του προϋπολογισμού τους και τον τρόπο χρηματοδότησής τους.

Άρθρο 6: Η Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ.) αποτελείτο όργανο που έχει επιφορτιστεί με την εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής για την εκτέλεση έργων και την παροχή υπηρεσιών με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Με την αξιολογούμενη ρύθμιση, σκοπείται ο καλύτερος συντονισμός του κυβερνητικού έργου, που αναδείχθηκε σε μείζονα στόχο με τον νόμο για το επιτελικό κράτος [ν.4622/2019 (ΑΊ33)]. Προς την κατεύθυνση αυτή, διευρύνεται η σύνθεση της Διυπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ.) με τη συμμετοχή και του Υπουργού Επικράτειας, αρμοδίου για την επιχειρησιακή υποστήριξη του Πρωθυπουργού κατά τον εφαρμοσμένο προγραμματισμό των δημοσίων πολιτικών.


Προτεινόμενες διατάξει
ς

Άρθρο 1

Αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) – Τροποποίηση του άρθρου 6 του ν. 4872/2021

Η παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 4872/2021 (Α’ 247) τροποποιείται, προκειμένου να αποσαφηνισθούν οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) σε σχέση με αυτές της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ-ΔΑΜ και των λοιπών Διαχειριστικών Αρχών ΕΣΠΑ 20212027, και διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 5, οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης είναι:

α) Ο κεντρικός σχεδιασμός και ο προγραμματισμός των πολιτικών ΔΑΜ, στο πλαίσιο της κατάρτισης και υλοποίησης του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ).

β) Ο σχεδιασμός και η αναθεώρηση των υποκείμενων Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) σε συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ – ΔΑΜ.

γ) Ο συντονισμός της αξιοποίησης όλων των διαθέσιμων για τον σκοπό αυτόν εθνικών ή ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης, πλην του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΠΔΑΜ) εντός του ΕΣΠΑ 2021-2027.

δ) Η συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ-ΔΑΜ, τις υπηρεσίες και τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου, καθώς και τους κατά περίπτωση κοινωνικούς εταίρους, για τον σχεδίασμά και την εξειδίκευση των σχετικών πολιτικών, την αποτύπωση και ιεράρχηση των αναγκών τους και τη σύνταξη του σχετικού Σχεδίου για τη ΔΑΜ.

ε) Η υποστήριξη των λοιπών υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην παρακολούθηση και αναθεώρηση του σχετικού Σχεδίου για τη ΔΑΜ.

στ) Η παρακολούθηση της προόδου και της εξέλιξης των έργων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το Πράσινο Ταμείο και άλλα προγράμματα και Ταμεία που σχετίζονται με τους τομείς πολιτικής της ΔΑΜ, προκειμένου να εντοπίσει και να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση των δράσεων αυτών.

ζ) Η παρακολούθηση των εθνικών και διεθνών εξελίξεων στους τομείς πολιτικής της ΔΑΜ, καθώς και το σχετικό εθνικό και ενωσιακό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε τεχνικές συναντήσεις παρακολούθησης προόδου των εθνικών αρχών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με θέματα εφαρμογής του ΣΔΑΜ, της ενημέρωσης των λοιπών οργανικών μονάδων, όπου τούτο κρίνεται απαραίτητο και της συνεργασίας με τη Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης για την τήρηση των σχετικών αρχείων.

η) Η συμμετοχή στη διαμόρφωση του περιεχομένου των προσκλήσεων για δράσεις που εμπίπτουν στις πολιτικές του Υπουργείου για τη ΔΑΜ, και στην παρακολούθηση των αποτελεσμάτων υλοποίησης των αντίστοιχων προσκλήσεων.

θ) Η παρακολούθηση της συνολικής προόδου των συγχρηματοδοτούμενων Πράξεων του ΣΔΑΜ, σε συνεργασία με τις αρμόδιες διαχειριστικές αρχές για την υιοθέτηση μέτρων αντιμετώπισης προβλημάτων, όπου απαιτείται, της προόδου επίτευξης των δεικτών των πράξεων αυτών, που συμβάλλουν στους στόχους του αντίστοιχου Επιχειρησιακού Προγράμματος και η σύνταξη περιοδικών εκθέσεων προόδου, στις οποίες περιλαμβάνονται και μέτρα αντιμετώπισης τυχόν προβλημάτων.

ι) Η υποστήριξη των λοιπών υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατά τον σχεδίασμά πράξεων ή δράσεων που εναρμονίζονται με το ΣΔΑΜ.

κ) Ο συντονισμός της επικοινωνίας της Ειδικής Υπηρεσίας με τους τοπικούς φορείς, που εμπλέκονται στην υλοποίηση του ΣΔΑΜ.

κα) Η παρακολούθηση της υλοποίησης του Προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που συνδέεται με τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.

κβ) Η οργάνωση και παρακολούθηση της διαδικασίας χαρακτηρισμού των’Εργων ΔΑΜ.».

Άρθρο 2
Επικούρηση της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ – Τροποποίηση του άρθρου 13 του ν. 4872/2021

Η παρ. 5 του άρθρου 13 του ν. 4872/2021 (Α’ 247) τροποποιείται ως προς την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία επικουρεί την Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, και το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως ακολούθως:

«5. Η λειτουργία της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ επικουρείται από τη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών και τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.».

Άρθρο 3

Ειδική ρύθμιση για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας – Τροποποίηση του

άρθρου 2 του ν. 4864/2021

Η περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4864/2021 (Α’ 237) τροποποιείται με την κατάργηση του ορίου του προϋπολογισμού της επένδυσης για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας της περ. γ της παρ. 1 και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας χαρακτηρίζονται ως «Στρατηγικές Επενδύσεις» των περ. α), β), γ) και δ) της παρ. 1, εφόσον, σωρευτικά με τις επιμέρους προϋποθέσεις εκάστης των περιπτώσεων της παρ. 1, πληρούν και τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Εμπίπτουν σε μια από τις κάτωθι κατηγορίες:

αα) Συστήματα που συνδυάζουν σταθμό ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. και σύστημα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου, εφόσον η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή υδρογόνου.

αβ) Εγκαταστάσεις θαλάσσιων αιολικών ή/και πλωτών φωτοβολτα’ίκών πάρκων.

αγ) Έργα Α.Π.Ε. που διασυνδέουν περιοχές της Επικράτειας που δεν έχουν διασυνδεθεί και δεν προβλέπεται να διασυνδεθούν με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω υποβρύχιου καλωδίου, σύμφωνα με το εγκεκριμένο, κατά την αίτηση υπαγωγής, Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Δ.Π.Α.) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.).

αδ)Έργα Α.Π.Ε. πλήρως ελεγχόμενης ηλεκτροπαραγωγής σύμφωνα με την παρ. 14 του άρθρου 2τουν. 4414/ 2016 (Α’ 149).

αε) Συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε.

β) Έχουν προϋπολογισμό κατ’ ελάχιστον εβδομήντα πέντε εκατομμύρια (75.000.000) ευρώ, πλην των Εμβληματικών Επενδύσεων Στρατηγικής Σημασίας της περ. γ της παρ. 1 για τις οποίες δεν απαιτείται όριο προϋπολογισμού.

Τα έργα Α.Π.Ε. της υποπερ. αε) της περ. α) μπορούν να ενταχθούν αποκλειστικά στην κατηγορία της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 2 ως «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας» και να λάβουν τα παρεχόμενα στην κατηγορία αυτή κίνητρα, εφόσον έχουν υποβληθεί οι σχετικές αιτήσεις μέχρι την 1η.11.2021.».

Άρθρο 4
Ορισμός των «Συμβάσεων» του ν. 4799/2021 – Τροποποίηση της περ. β του άρθρου 126 του ν. 4799/2021

Η περ. β του άρθρου 126 του ν. 4799/2021 (Α’ 78) τροποποιείται με την προσθήκη νέου τετάρτου εδαφίου και διαμορφώνεται ως εξής:

«β) Συμβάσεις: Όλες οι δημόσιες πολιτικές, δράσεις, σχέδια και έργα που περιλαμβάνονται ή μπορεί να εντάσσονται σε εθνικά, ενωσιακά ή διεθνή χρηματοδοτικά προγράμματα και συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων και προτεραιοτήτων των Προγράμματος, με αντικείμενο ιδίως την κατασκευή, προμήθεια, παροχή υπηρεσιών, μελέτη, εμπειρογνωμοσύνη και τεχνική βοήθεια. Ο συνολικός προϋπολογισμός κάθε σύμβασης πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, είναι δυνατόν να εντάσσονται στο Πρόγραμμα, Συμβάσεις με προϋπολογισμό μικρότερο από το ποσό του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον αυτές έχουν εμβληματικό χαρακτήρα και υψηλή προστιθέμενη αξία για την εθνική ή και την τοπική οικονομία και κοινωνία. Στις συμβάσεις του Προγράμματος δεν περιλαμβάνονται, ανεξάρτητα από το ύψος του προϋπολογισμού τους και τον τρόπο χρηματοδότησής τους: α) οι συμβάσεις που υλοποιούνται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα εντός των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) που συνοδεύουν το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027, και β) οι συμβάσεις για την υλοποίηση των οποίων, μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ο δημόσιος φορέας υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3389/2005 (Α’232) απευθείας στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Στις συμβάσεις του Προγράμματος περιλαμβάνονται, ανεξάρτητα από το ύψος του προϋπολογισμού τους, και:

βα) το σύνολο ή μέρος των σχεδίων δράσης: ί) των υφιστάμενων υπό δημοπράτηση και προς δημοπράτηση συμβάσεων παραχώρησης και ίί) των έργων που αφορούν σε διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων που προβλέπονται στην υπ’ αρ. 43/11.12.2019 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου (Α’ 200/12.12.2019), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο μόνο της υπ’ αρ. 43/29.10.2020 Πράξης του (Α’ 218/10.11.2020), καθώς και το σύνολο ή μέρος των σχεδίων δράσης που, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, έχουν υποβληθεί ή εγκριθεί από την Κυβερνητική Επιτροπή της ανωτέρω ΠΥΣ, ακόμη και αν δεν προβλέπονται από την ανωτέρω ΠΥΣ, ββ) το σύνολο των συμβάσεων που εντάχθηκαν και χρηματοδοτούνται, συνολικά ή εν μέρει από πόρους του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ανάκαμψης «Next Generation EU» και του εντασσόμενου σε αυτόν Ταμείου Ανάκαμψης και Σταθερότητας (Recovery & Resilience Facility -Ταμείο Ανάκαμψης),

βγ) το σύνολο των συμβάσεων που εντάχθηκαν και χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται με πόρους που προέρχονται από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ο προϋπολογισμός κάθε σύμβασης υπερβαίνει το ποσό των τριάντα εκατομμυρίων (30.000.000) ευρώ.».
Άρθρο 5
Έγκριση της υλοποίησης των συμβάσεων του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας μέσω ΣΔΙΤ – Τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 127 του ν. 4799/2021

Το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 127 του ν. 4799/2021 (Α’ 78) τροποποιείται με την προσθήκη επιφύλαξης και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Με την επιφύλαξη του τέταρτου εδαφίου της περ. β του άρθρου 126, για την έγκριση της υλοποίησης των συμβάσεων του Προγράμματος μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, η αρμοδιότητα της Διυπουργικής Επιτροπής Σ.Δ.Ι.Τ. (Δ.Ε.Σ.Δ.Ι.Τ.) που προβλέπεται στην περ. α’ του άρθρου 3 του ν. 3389/2005 (Α’ 232), ασκείται από την Κυβερνητική Επιτροπή του παρόντος. Οι αρμοδιότητες των περ. β’, γ’ και δ’ του ίδιου άρθρου του ν. 3389/2005, σε ό,τι αφορά τα έργα του Προγράμματος, ασκούνται από τη Δ.Ε.Σ.Δ.Ι.Τ. ή από την Κυβερνητική Επιτροπή. Μετά την έκδοση της εγκριτικής απόφασης της Κυβερνητικής Επιτροπής του παρόντος, επέρχονται οι συνέπειες του άρθρου 5 του ν. 3389/2005 και για την υλοποίηση εν γένει των έργων αυτών εφαρμόζονται οι διατάξεις του ίδιου νόμου. Ανάκληση της απόφασης σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 3 του ίδιου ανωτέρω άρθρου επέρχεται μόνο με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής του παρόντος.».

Άρθρο 6
Συγκρότηση της Διϋπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ.)

Το πρώτο εδάφιο του άρθρου 3 του ν. 3389/2005 (Α’ 232) τροποποιείται με την προσθήκη του Υπουργού Επικράτειας, αρμοδίου για την επιχειρησιακή υποστήριξη του Πρωθυπουργού κατά τον εφαρμοσμένο προγραμματισμό των δημοσίων πολιτικών και το πρώτο εδάφιο διαμορφώνεται ως εξής:

«Η Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ. αποτελείται από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, τον Υπουργό Οικονομικών, τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και τον Υπουργό Επικράτειας, αρμόδιο για την επιχειρησιακή υποστήριξη του Πρωθυπουργού κατά τον εφαρμοσμένο προγραμματισμό των δημοσίων πολιτικών, ως τακτικά μέλη με τους νόμιμους αναπληρωτές τους και τον Υπουργό ή τους Υπουργούς που εποπτεύουν καθέναν από τους Δημόσιους Φορείς, οι οποίοι προβλέπεται να συμμετάσχουν στη Σύμπραξη ή και να συμβληθούν στη Σύμβαση Σύμπραξης ως ή και στα Παρεπόμενα Σύμφωνα, ως έκτακτα μέλη, ή τους νόμιμους αναπληρωτές τους.»